En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 3 – Litteraturens spegel

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Litteraturens spegel

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Litteraturens spegel: Samhälle och kultur i svensk litteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens syfte är att utforska litteraturens roll som en spegel av samhället och kulturen, med fokus på hur svenska författare använder sina verk för att kritisera och belysa sociala problem. Vi kommer att analysera exempel från både klassiska och moderna verk.

Kunskapskrav:

Eleven kan analysera och tolka litterära verk med viss komplexitet, samt diskutera litteraturens relation till samhälle och kultur.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till litteraturens spegel (10 min)

  • Definiera litteraturens roll som en spegel av samhället.
  • Diskutera hur författare kan kommentera och kritisera sociala normer och orättvisor genom sina verk.
  • Ställ frågor om elevernas egna uppfattningar kring litteraturens påverkan.

Klassiska exempel (15 min)

  • Analysera exempel från klassisk svensk litteratur, såsom “Umgängesmän” av Hjalmar Söderberg eller “Det går an” av Carl Jonas Love Almquist.
  • Diskutera hur dessa verk speglar sina tidsperioder och de teman de tar upp.
  • Sammanfatta insikter och erfarenheter i klassdiskussion.

Moderna exempel (15 min)

  • Utforska moderna verk av författare som Lars Jenssson, Katerina Janouch och Khemiri.
  • Analysera hur dessa författare gestaltat samtida frågor som invandring, kriser och identitet.
  • Diskutera elevernas uppfattning efter att ha läst utdrag från dessa verk.

Avslutande reflektion och nutidskoppling (10 min)

  • Reflektera över hur litteratur kan påverka vår förståelse av samhällsfrågor.
  • Diskutera vad som kännetecknar litteraturens förmåga att väcka medvetenhet och diskussion i samhället.
  • Fråga om elevernas egna erfarenheter av hur litteratur har påverkat deras tankar och känslor kring samhällsfrågor.

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att diskutera ett aktuellt samhällsproblem och hur ett valfritt skönlitterärt eller poetiskt verk behandlar detta problem. De ska förbereda en kort presentation av sina diskussioner och analysera hur författaren använder litterära tekniker för att belysa problemet.

Exit-ticket

  • Hur fungerar litteratur som en spegel av samhället? (Genom reflektion av sociala frågor och normer)
  • Nämn ett exempel på ett klassiskt verk som kritiserar samhället. (Exempel: “Umgängesmän” av Söderberg)
  • Hur belyser moderna författare aktuella samhällsproblem? (Genom berättelser och karaktärer)
  • Vilka teman brukar vara centrala i litteratur som kritiserar samhället? (Identitet, makt, orättvisor)
  • Hur tror du att litteratur kan påverka vårt samhälle idag? (Öka medvetenhet, inspirera till förändring)