En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Engelska 6 – Hållbarhet på individnivå

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Hållbarhet på individnivå

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla hur individuella val och handlingar kan bidra till hållbar utveckling. Fokuset ligger på medveten konsumtion, livsstilsval och hur varje individ kan göra skillnad i kampen mot klimatförändringar och miljöförstöring.

Kunskapskrav

Eleven kan reflektera över och diskutera hur individuella val och handlingar påverkar hållbar utveckling och miljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till individens roll i hållbarhet (10 min)

• Presentera begreppet hållbarhet och varför individuella val är viktiga.

• Diskutera hur individuell konsumtion och livsstil kan påverka miljö och samhälle positivt eller negativt.

Exempel på hållbara livsstilar (15 min)

• Ge exempel på hur individer kan leva mer hållbart genom kostval, transport, bostad och konsumtion av varor.

• Diskutera koncept som minimalism och att leva plastfritt, samt hur dessa kan påverka miljön.

• Använd visuella hjälpmedel för att illustrera skillnader mellan hållbara och ohållbara val.

Gruppdiskussion: Personliga hållbarhetsåtgärder (15 min)

• Dela in klassen i grupper och be dem brainstorma personliga åtgärder de kan vidta för att leva mer hållbart.

• Ge exempel på förändringar i vardagen, som att cykla istället för att köra, återvinning och medveten konsumtion.

• Samla idéer och dela insikter med hela klassen.

Presentationer av gruppdiskussioner (5 min)

• Låt varje grupp kort presentera sina förslag på hur individen kan bidra till hållbarhet.

• Ge feedback och diskutera eventuella gemensamma nämnare.

Avslutning och reflektion (5 min)

• Sammanfatta lektionens huvudpunkter och ställ frågor för reflektion, såsom “Vilka insikter har ni fått angående er egen förmåga att påverka hållbar utveckling?”

Aktivitet

Be eleverna skriva en personlig handlingsplan (200-300 ord) som beskriver minst tre konkreta åtgärder de avser att vidta för att leva mer hållbart i sin egen vardag. Diskutera varför dessa åtgärder är viktiga. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.

Exit-ticket

• Vad betyder hållbar livsstil?

Svar: En livsstil som syftar till att minska negativ påverkan på miljön och främja hållbara val.

• Nämn tre exempel på individuella åtgärder för hållbarhet.

Svar: Återvinning, att använda kollektivtrafik, och köpa lokala produkter.

• Hur kan vårt dagliga val av mat påverka miljön?

Svar: Genom att välja ekologiska och närproducerade livsmedel kan man minska koldioxidavtrycket.

• Vad är minimalism och hur kan det kopplas till hållbarhet?

Svar: Minimalism handlar om att konsumera mindre och endast det som är nödvändigt, vilket minskar avfall och överkonsumtion.

• Varför är det viktigt att individer tar ansvar för sina egna hållbarhetsval?

Svar: För att varje person kan bidra till en större förändring och kollektivt påverka samhället och miljön.

Hemläxa

Skriv en text (300-400 ord) där ni reflekterar över familjens eller den närmaste omgivningens hållbarhetsval. Utvärdera hur dessa val påverkar miljön och diskutera möjligheter till förbättring.

Fördjupningsuppgift

Eleverna ska genomföra en undersökning av attityder och beteenden kring hållbarhet bland sina kamrater. De ska samla data genom enkäter och presentera sina resultat i en uppsats (1200-1500 ord) som analyserar skillnader i medvetenhet och handling kring hållbarhet i deras nätverk.

Förslag för nästa lektion

Tema: Hållbarhet och teknologiska lösningar. Den kommande lektionen kan fokusera på hur teknologiska innovationer kan bidra till hållbar utveckling. Diskussionen kan omfatta förnybar energi, smarta städer och teknologiska framsteg inom avfallshantering. Detta tema är relevant för att eleverna ska förstå hur teknologi kan spela en avgörande roll i kampen mot klimatförändringar och hur de kan utnyttjas för att skapa en mer hållbar framtid.

Förberedelser

• Samla in exempel på individuella hållbarhetsåtgärder och livsstilar.

• Förbereda visuals kopplade till hållbara livsstilar och konsumtionsval.

• Organisera diskussionsfrågor för att stimulera reflektion och analys.