En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. SFI C. Svenska för invandrare – Avslutning och reflektion av kursen

Öppna i Google Docs

Lektionsplanering

Årskurs: SFI C
Ämne: Svenska för invandrare (SFI)
Tema: Avslutning och reflektion av kursen

Koppling till styrdokument

Undervisningen i svenska för invandrare (SFI) ska ge eleverna möjlighet att reflektera över sina erfarenheter och lärdomar under kursen samt att fira sina framgångar. Eleverna ska kunna diskutera sina prestationer och framtidsplaner, vilket stärker deras språk- och interaktionsförmåga inom det svenska samhället.

Centralt innehåll

Eleven ska kunna uttrycka sina reflektioner kring lärande och resultat, delta i diskussioner om sina erfarenheter, och sätta upp konkreta mål för sin vidare språkutveckling och integration i Sverige. De ska också kunna ge och ta emot feedback i en positiv anda.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till kursavslutning (10 min)

• Presentera lektionens fokus på att avsluta kursen och reflektera över vad de har lärt sig. Diskutera betydelsen av att fira framgångar.

• Ställ frågor som: “Vad har varit den största insikten under kursen?” och “Vad ser ni mest fram emot i framtiden?”.

Reflektioner från kursen (15 min)

• Ge varje elev en stund att tänka igenom sina lärdomar och vad de är stolta över att ha uppnått under kursen.

• Låt eleverna dela sina insikter i små grupper. Be dem att diskutera vad som varit mest utmanande och hur de har vuxit under kursens gång.

Kreativ avslutningsaktivitet (20 min)

• Organisera en avslutningsceremoni där varje elev får möjlighet att kort dela sina reflektioner och engagemang inför framtiden (1-2 minuter var).

• Uppmuntra användning av visuella hjälpmedel som affischer eller bildspel om deras kulturprojekt och framgångar.

Sammanfattning och framtidsdiskussion (5 min)

• Sammanfatta lektionen med att diskutera vikten av att fortsätta sin språkutveckling och hur man kan hitta möjligheter att praktisera svenska i framtiden.

• Fråga: “Vilka resurser kan ni använda för att fortsätta lära er svenska?”.

Aktivitet

Som hemuppgift ska eleverna skriva en avslutande reflektion (150-200 ord) om sin upplevelse av kursen, vad som har varit mest värdefullt för dem, och hur de planerar att använda sina kunskaper framöver.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad har varit den största insikten för dig under kursen?
(Eleverna reflekterar och delar sina insikter.)

• Vad är något du är stolt över att ha uppnått?
(Eleverna identifierar sina framgångar.)

• Hur tänker du fortsätta din språkutveckling efter kursens slut?
(Eleverna ger förslag på framtida aktiviteter.)

• Vad har du lärt dig som du tror att du kommer att ha nytta av i framtiden?
(Eleverna ger exempel på tillämpning av lärdomar.)

• Hur har dina klasskamrater hjälpt dig under kursen?
(Eleverna reflekterar över stöd och gemenskap.)

Hemläxa

Skriv en avslutande reflektion (150-200 ord) om din upplevelse av kursen, vad som har varit mest värdefullt och hur du planerar att använda dina kunskaper i framtiden.

Fördjupningsuppgift

Skriv en detaljerad plan (250-300 ord) för hur du kan fortsätta utveckla ditt svenska språk efter kursens avslut. Inkludera specifika aktiviteter, resurser och hur du planerar att sätta upp och mäta dina mål.

Förslag för nästa lektion

Temat: Fortsatt språk- och kulturengagemang. Den kommande lektionen bör fokusera på att hjälpa eleverna att identifiera möjligheter för fortsatt engagemang i språklig och kulturell utveckling, efter kursen. Detta kan inkludera att diskutera lokala aktiviteter, grupper och resurser för språkinlärning samt hur man engagerar sig med det svenska samhället.

Förberedelser

• Förbereda material för att diskutera framtida engagemang och resurser.
• Skriv ut riktlinjer för hemuppgiften och exit-ticket.
• Samla exempel på aktiviteter och resurser för språkutveckling.