En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Skrivande – Teaterskrivande

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skrivande
Tema: Skrivande för scen och teater

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Denna lektion syftar till att introducera eleverna till dramaturgi och teaterskrivande. Eleverna kommer att lära sig om hur man bygger en scen och skriver dialoger som passar i en teaterkontext, och hur man använder dramatikens element för att förmedla en historia.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter, inklusive dramatiska texter, med fungerande struktur och god språklig variation. Eleven visar en förmåga att utveckla karaktärer och handling genom scenbeskrivningar och dialog.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till teaterskrivande (10 min)

  • Vad är teaterskrivande och vilka element ingår?
  • Genomgång av skillnader mellan prosa och dramatik.
  • Diskutera uppbyggnaden av en scen och dess grundläggande funktioner.

Analys av scenexempel (15 min)

  • Läsning av korta scener från pjäser (t.ex. dramatiker som Strindberg eller Lagerkvist).
  • Identifiera hur dialog och scenbeskrivningar samverkar för att skapa en berättelse.
  • Diskutera karaktärsutveckling och hur scener bidrar till temat i pjäsen.

Skrivövning: Skapa en egen scen (15 min)

  • Ge eleverna en specifik situation eller tema för scenen (t.ex. en konflikt mellan två vänner).
  • Eleverna skriver en scen (300–500 ord) med dialog och beskrivning.
  • Tidsbegränsning för skrivning, för att uppmuntra kreativitet och direkt handling.

Avslutande diskussion (10 min)

  • Låt några elever läsa upp sina scener för klassen.
  • Diskutera styrkorna i deras dialog och scener samt ge feedback.
  • Reflektera över vilka element som gjorde scenerna kraftfulla eller mindre effektiva.

Eleverna kommer att skriva en scen för en teaterpjäs där de fokuserar på att skapa en tydlig handling som drivs av dialog. De ska inkludera aspekter som scenmiljö och karaktärernas reaktioner på varandra för att förmedla känslor och relationer.

Exit-ticket

  • Vilket tema valde du för din scen?
    *Svar: Beskriv temat och dess relevans för din berättelse.*
  • Vad gjorde du för att göra dialogen naturlig?
    *Svar: Reflektera över processen att skriva dialog.*
  • Vad var den största utmaningen du stötte på med teaterskrivande?
    *Svar: Dela med dig av problem du upptäckte.*
  • Vad hoppas du att en skådespelare skulle få fram i din scen?
    *Svar: Beskriv känslorna eller budskapet du vill förmedla.*
  • Vilka insikter fick du om teaterskrivande genom denna lektion?
    *Svar: Sammanfatta vad du lärde dig.*

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort teaterpjäs (800–1000 ord) som innehåller minst tre scener. Pjäsen ska utveckla en berättelse med klara karaktärer och konflikter, och använda dialog och scenbeskrivningar effektivt.

*Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.*

Citat

*”All teater handlar om människor. Vi är mer lika än vi är olika.” – Hans Albrecht Betz*