Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Ernest Hemingway – Den gamle och havet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll ska innefatta analys av en novell och roman, särskilt fokus på Ernest Hemingways “Den gamle och havet”, inklusive teman, stil och berättarperspektiv.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till Ernest Hemingway (10 min)
- Kort biografi om Ernest Hemingway.
- Presentation av hans mest kända verk och litterära stil.
- Diskussion om Hemingways “Isbergsteknik” och minimalistiska skrivstil.
Tematik i “Den gamle och havet” (15 min)
- Genomgång av huvudteman som kamp, uthållighet och mänsklig strävan.
- Samtal om hur dessa teman återspeglas i novellens handling.
- Utforskning av symbolik, exempelvis marlin och haj.
Karaktärsanalys (10 min)
- Betydande karaktärer och deras roller för berättelsens budskap.
- Diskussion om den gamle Santiago och hans relation till havet.
- Analys av hur karaktärerna symboliserar större livsfrågor.
Litterär stil och tekniker (15 min)
- Genomgång av Hemingways skrivtekniker, särskilt “Isbergstekniken”.
- Diskussion om hur Hemingways stil förstärker berättelsens känslor.
- Exempel på stilistiska grepp från texten.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre och får i uppdrag att illustrera en central episod från “Den gamle och havet” genom drama. Varje grupp ska välja en scen, göra en kortare dramatisering och diskutera hur de valde att framhäva teman och karaktärer. Denna aktivitet uppmuntrar kreativt tänkande och gör litteraturanalysen mer konkret.
Exit-ticket
- Vilket tema anser du är mest framträdande i “Den gamle och havet” och varför? Svar: [Tema].
- Vad kännetecknar Hemingways skrivstil? Svar: [Minimalism, Isbergsteknik].
- Nämn en viktig karaktär och beskriv deras betydelse i berättelsen. Svar: [Karaktärens namn och betydelse].
- Hur används symbolik i novellen? Svar: [Beskrivning av symboler].
- Ge ett exempel på en känsla som förmedlas i texten och hur den presenteras. Svar: [Exempel och presentation].
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en analys av tema och symbolik i “Den gamle och havet”. De ska inkludera specifika exempel från texten och diskutera hur dessa element bidrar till berättelsens helhet. Hemuppgiften ska vara 2-3 sidor lång med fokus på djupgående litterära analyser.
Citat
”Det är inte de svåra problemen som slår ut oss, utan de som är lätta.” – Ernest Hemingway, 1952.
Citatet reflekterar den mänskliga kampens komplexitet och de små utmaningarna som ibland får en större betydelse. Detta knyter an till novellens tematik där Santiago kämpar mot externa och interna motgångar.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: “Symbolik och teman i ‘Den gamle och havet’”.