En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Svenska 3 – John Steinbeck – Vredens druvor

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: John Steinbeck – Vredens druvor

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll ska fokusera på analys av social och politisk litteratur, med särskilt fokus på John Steinbecks “Vredens druvor”, dess teman, stil och den historiska kontext som påverkar berättelsen.

Eleven ska kunna läsa och göra kvalitativa analyser av skönlitterära texter samt använda ett varierat språk i sin egen skriftliga och muntliga framställning.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till John Steinbeck (10 min)

  • Kort biografi om John Steinbeck och hans bidrag till amerikansk litteratur.
  • Presentation av hans mest kända verk och centrala teman, särskilt social rättvisa.
  • Diskussion om den historiska kontext som påverkar “Vredens druvor”.

Tematik i “Vredens druvor” (15 min)

  • Genomgång av huvudteman såsom fattigdom, desperation och solidaritet.
  • Samtal om hur dessa teman framställs genom karaktärerna och deras kamp för överlevnad.
  • Utforskning av hur den ekonomiska krisen i 1930-talets USA påverkar berättelsens handling.

Karaktärsanalys (10 min)

  • Betydande karaktärer och deras roller i berättelsen.
  • Diskussion om familjedynamik och solidaritet bland huvudkaraktärerna.
  • Analys av hur karaktärerna symboliserar olika sociala frågor och utmaningar.

Litterär stil och tekniker (15 min)

  • Genomgång av Steinbecks stil, inklusive hans användning av symbolik och metaforer.
  • Diskussion om hur språk och bildspråk förstärker berättelsens teman.
  • Exempel på stilistiska grepp och deras effekt på läsaren.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en poster som illustrerar en central scen från “Vredens druvor”. De ska inkludera citat från texten, symbolspråk och beskriva hur scenen relaterar till de större teman av fattigdom och solidaritet. Posterpresentationerna uppmuntrar kreativitet och samarbete, och hjälper till att fördjupa förståelsen av texterna.

Exit-ticket

  • Vilket tema anser du är mest framträdande i “Vredens druvor” och varför? Svar: [Tema].
  • Hur framställs fattigdom och desperation i romanen? Svar: [Beskrivning].
  • Nämn en viktig karaktär och deras betydelse i berättelsen. Svar: [Karaktärens namn och betydelse].
  • Vilken roll spelar solidaritet bland karaktärerna? Svar: [Reflektion kring solidaritet].
  • Ge ett exempel på symbolik och diskutera dess betydelse i berättelsen. Svar: [Exempel och förklaring].

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en essä där de analyserar temat solidaritet i “Vredens druvor”. De ska använda textuella exempel för att illustrera hur Steinbeck utforskar detta tema och vilken betydelse det har för berättelsens helhet. Hemuppgiften ska vara 2-3 sidor lång, med fokus på djupgående litterär analys.

Citat

”Där en människa är, där är möjlighet.” – John Steinbeck, 1939. Detta citat framhäver den inneboende styrkan i människans strävan efter bättre livsvillkor, vilket genomsyrar “Vredens druvor”. Det knyter an till romanens centrala tema av solidaritet och gemenskap i motgångar, där karaktärerna kämpar för att övervinna sin situation tillsammans.