Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Argumentationsteknik
Koppling till styrdokument
Lektionens centrala innehåll syftar till att utveckla elevernas förmåga att argumentera för en ståndpunkt, samt att bygga upp hållbara och logiska argument utifrån relevanta källor. Detta inkluderar förståelse för strukturen och byggstenarna i argumentationsteknik, samt hur olika typer av argument kan användas effektivt.
Kunskapskrav
Eleven kan formulera sig väl i skrift och muntligt och kan ge exempel på och diskutera centrala aspekter av argumentation och retorik. Eleven kan också använda olika källor för att stödja sina resonemang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till argumentationsteknik (10 min)
• Presentera vad argumentationsteknik innebär och varför den är viktig i både skrift och tal.
• Förklara de grundläggande komponenterna i en argumentation: tes, argument och stödjande bevis.
• Ge exempel på olika typer av argument (fakta, värde, känsla) och hur de kan påverka en argumentation.
Analys av exempeltexter (15 min)
• Välj ut och läs en kort argumenterande text.
• Diskutera textens struktur, tes och de argument som används.
• Låt eleverna identifiera starka och svaga argument i texten.
Praktisk övning i grupp (15 min)
• Dela upp eleverna i små grupper och ge varje grupp ett ämne att diskutera.
• Låt grupperna strukturera sin argumentation, inklusive tes och stödjande argument.
• Se till att varje grupp presenterar sina argument för resten av klassen.
Reflektion och feedback (10 min)
• Låt eleverna diskutera vad som fungerade bra i deras argumentation och vad som kan förbättras.
• Ge feedback på gruppernas presentationer.
• Diskutera hur olika typer av argument kan kombineras för att stärka en argumentation.
Avslutning och sammanfattning (5 min)
• Sammanfatta lektionens viktiga punkter.
• Förbered eleverna för aktivitet och hemläxa.
Aktivitet
Låt eleverna välja ett aktuellt ämne och skriva en kort argumenterande text där de formulerar en tydlig tes och använder minst tre olika argument för att stödja sin ståndpunkt. Aktiviteten knyter an till lektionens tema genom att ge eleverna möjlighet att praktiskt tillämpa den argumentationsteknik de lärt sig.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
• Vad är en tes?
Svar: En tes är en påstående som man argumenterar för.
• Vilka tre typer av argument kan man använda i en argumentation?
Svar: Fakta, värde och känsla.
• Vad är syftet med att använda källor i sin argumentation?
Svar: Att styrka sina argument och ge dem mer trovärdighet.
• Hur kan man strukturellt bygga upp en argumentation?
Svar: Med en tydlig tes, följt av argument och stödjande bevis.
• Vad är viktigt att tänka på när man ger feedback på en argumentation?
Svar: Att både lyssna aktivt och ge konstruktiv kritik på argumentens styrkor och svagheter.
Hemläxa
Skriv en argumenterande text på 600-800 ord om ett ämne som intresserar dig, där du använder minst tre olika argument och minst två källor för att stödja dina påståenden.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att skriva en längre uppsats (1200-1500 ord) där de utför en djupgående analys av ett kontroversiellt ämne och bygger sin argumentation på en bred granskning av flera källor. Målet med uppgiften är att visa en djup förståelse för argumentationsteknik och förmåga att kritiskt utvärdera information.
Förslag för nästa lektion
Nästa lektion kan fokusera på hur man strukturerar och bygger upp en stark argumentation baserat på den information och de källor eleverna har arbetat med. Detta tema är relevant som en direkt uppföljning, eftersom eleverna nu har lärt sig att jämföra och kritiskt granska källor, vilket är nödvändigt för att kunna föra en välgrundad diskussion samt argumentera effektivt i sina texter. Kunskapskravet om förmåga att använda olika källor för att stödja resonemang kommer i fokus.
Förberedelser
• Välj ut aktuella och relevanta texter för analys.
• Förbered exempel på olika typer av argument för lektionen.
• Planera för grupprum eller utrymmen där eleverna kan diskutera och presentera sina argument.