En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 9. Historia – Den franska revolutionen

Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för den franska revolutionens viktigaste händelser, idéer och påverkan, samt deras förmåga att analysera och resonera kring källkritik och historiebruk.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier.”

Betygskriterier

“Eleven kan översiktligt redogöra för förändringsprocesser, händelser och personer under olika tidsperioder samt för olika tolkningar av dem.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilket år inleddes den franska revolutionen?

A) 1776

B) 1789

C) 1792

D) **D) 1789**

2. Vad var en av de primära orsakerna till den franska revolutionen?

A) Högre skatter för adeln

B) **B) Ekonomiska kriser och hungersnöd**

C) Reformer från kungen

D) Förbättrade utbildningsmöjligheter

3. Vem var Robespierre?

A) En kung av Frankrike

B) **B) En ledande figur under skräckväldet**

C) En berömd fransk konstnär

D) En utländsk soldat

4. Vilket dokument proklamerade mänskliga rättigheter under revolutionen?

A) Deklarationen av Franska staten

B) **B) Deklarationen av de mänskliga rättigheterna**

C) Den franska konstitutionen

D) Den franska författningen

5. Vilket av följande var en konsekvens av den franska revolutionen?

A) En förstärkning av monarkin

B) **B) En ökad politisk medvetenhet bland folket**

C) Minskat inflytande av adeln

D) Avskaffandet av alla religiösa grupper

6. Vad menas med “Skräckväldet” under den franska revolutionen?

A) En period av fredliga reformer

B) **B) En period av våld och massavrättningar**

C) En kamp mellan olika kungadömen

D) En kulturell rörelse i Paris

7. Vem var kungen av Frankrike vid revolutionens början?

A) Louis XIV

B) **B) Louis XVI**

C) Napoleon

D) Charles X

8. Hur påverkade upplysningstankar den franska revolutionen?

A) De avgjorde krigets utgång

B) **B) De inspirerade till krav på rättigheter och frihet**

C) De orsakade revolutionens våld

D) De stöddes av kungen

9. Vad var “Stormningen av Bastiljen”?

A) En musikal

B) **B) En symbolisk akt av revolt mot tyranni**

C) En militär seger

D) En fredlig demonstration

10. Vilka tre stånd fanns i det franska samhället före revolutionen?

A) Förstar, Andra och Tredje ståndet

B) Borgare, bönder och adelsmän

C) **C) Adel, prästerskap och tredje ståndet**

D) Rika, fattiga och medelklassen

11. Vad kännetecknade den andra fasen av revolutionen?

A) Stabilitet och fred

B) **B) Inbördeskrig och politiska konflikter**

C) Industrialiseringen

D) Utvecklingen av nya utbildningar

12. Vem avrättades under Skräckväldet som en del av revolutionens brutala åtgärder?

A) En kunglig medlem

B) **B) Robespierre**

C) En utländsk diplomat

D) En vanlig medborgare

13. Vilken roll hade kvinnor under den franska revolutionen?

A) Ingen roll alls

B) **B) De deltog aktivt i protester och skrev pamfletter**

C) De förlorade alla rättigheter

D) De begränsades till hemmet

14. Vad anses vara en långsiktig konsekvens av den franska revolutionen?

A) Återställandet av monarkin

B) **B) Framväxten av moderna demokratier**

C) Minskat förtroende för folket

D) Återinförande av feodalism

15. Vilket av följande är ett exempel på hur historien används i nutid?

A) Att ignorera historiska händelser

B) **B) Att använda revolutionen som en symbol för frihet**

C) Att återgå till gamla traditioner

D) Att fokusera enbart på ekonomiska aspekter

Resonerande frågor

1. Hur skulle den franska revolutionen kunna påverka dagens syn på mänskliga rättigheter?
Syftet är att resonerar om revolutionens betydelse och dess influenser i nutid.

2. Vilka paralleller kan dras mellan den franska revolutionen och andra moderna revolutioner?
Frågan ger möjlighet att jämföra och kontrastera revolutionerna och de idéer som förenar dem.

3. Vad har historieverktyg som källkritik att säga om våra tolkningar av den franska revolutionen idag?
Här kan eleven reflektera över källors trovärdighet och hur de påverkar förståelsen av historia.

4. Vilka faktorer ledde till olika tolkningar av den franska revolutionen i efterföljande historieböcker?
Med denna fråga får eleverna möjlighet att diskutera variationen i historiografi och dess orsaker.

5. Hur kan upplysningstankar, som spridits av filosofer, ses som en grund för revolutionära idéer?
Frågan bjuder in till diskussion om filosofi och dess betydelse för social förändring.

6. Finns det idag rörelser som kan liknas vid den franska revolutionen? I så fall, vilka?
Eleven kan undersöka nutida rörelser och dra kopplingar till de revolutionära idéerna.

7. Hur återspeglas den franska revolutionens teman i moderna konstverk och litteratur?
Här ges eleverna möjlighet att koppla historia med nutida konst och dess betydelse.

8. Varför är det viktigt att studera den franska revolutionen idag?
Genom denna fråga kan eleverna sätta den franska revolutionen i ett aktuellt sammanhang och diskutera dess relevans.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Av faktafrågor kan max 15 poäng uppnås, varje rätt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger upp till 15 poäng, med en poängskala för när arbete bedöms att vara:

– E-nivå: totalt 8 poäng krävs (minst 3 poäng från resonerande frågor).

– C-nivå: totalt 12 poäng krävs (minst 3 poäng från resonerande frågor).

– A-nivå: totalt 18 poäng krävs (minst 5 poäng från resonerande frågor).