En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Biologi – Känslor och deras påverkan på kroppen

“`html

Prov

Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Känslor och deras påverkan på kroppen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om hur känslor påverkar kroppen samt förståelse för kroppens reaktioner på olika stimuli.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Kroppens reaktioner på olika stimuli och känslor.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3]

Betygskriterier

“Eleven kan berätta om hur känslor och hormoner påverkar kroppen och dess funktioner.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3 – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilket hormon påverkar oss i stressiga situationer?
A) Serotonin
B) **Adrenalin**
C) Östrogen
D) Testosteron

2. Hur reagerar kroppen när vi är rädda?
A) Blodtrycket sjunker
B) **Hjärtat slår snabbare**
C) Vi börjar svettas mindre
D) Vi blir trötta

3. Vilken känsla ger ofta upphov till glädje?
A) Sorg
B) **Lycka**
C) Rädsla
D) Ilska

4. Vad är känslor?
A) Fysiska reaktioner
B) **Inre upplevelser**
C) Vänskapsband
D) Tankar

5. Hur kan känslor påverka vår hälsa?
A) Genom förbättrad sömn
B) **Genom symptom som huvudvärk**
C) Genom ökad energi
D) Genom att göra oss hungriga

6. Vad är kroppsontstypen när vi är stressade?
A) Smärta i magen
B) **Muskelspänningar**
C) Illamående
D) Förkylning

7. Vad är hormoner?
A) **Kemiska budbärare**
B) Fysiskt träning
C) En typ av känslor
D) Kosttillskott

8. Vad gör vi för att hantera stress?
A) Inget
B) Försämrar vår sömn
C) **Tar djupa andetag**
D) Ignorerar problemet

9. Vilken känsla kan få oss att reagera snabbt?
A) Tristess
B) **Rädsla**
C) Lycka
D) Avslappning

10. Hur kan vi definiera kroppsspråk?
A) Ord
B) **Icke-verbal kommunikation**
C) Känslor
D) Tankar

11. Vad innebär att handskas med sina känslor?
A) Att trycka undan dem
B) **Att förstå och hantera dem**
C) Att alltid vara glad
D) Att diskutera med andra

12. Vilken av följande är en negativ känsla?
A) Glädje
B) **Sorg**
C) Förväntan
D) Tillfredsställelse

13. Vad är ett exempel på positiva känslor?
A) Sorgen
B) **Glädje**
C) Avundsjuka
D) Osäkerhet

14. Hur påverkar känslor vår kropp?
A) **Genom att trigga reaktioner**
B) Genom att stänga av dem
C) Genom att alltid ge kortisol
D) Genom att göra oss starka

15. Vilken känsla kan skapa förhållanden mellan människor?
A) Avund
B) **Kärlek**
C) Ilska
D) Rädsla

Resonerande frågor

1. Diskutera hur känslor kan påverka våra beslut och handlingar.
Syftet är att låta eleverna utforska sambandet mellan känslor och beteende.

2. Vad kan vi göra för att hantera känslor som vi tycker är negativa?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över hanteringstekniker.

3. Hur kan vi använda vårt kroppsspråk för att kommunicera känslor?
Syftet är att undersöka betydelsen av kroppsspråk i kommunikationen.

4. Ge exempel på hur olika kulturer kan uttrycka känslor på olika sätt.
En resonerande fråga som uppmanar till jämförelse mellan kulturella uttryck.

5. Vad innebär det att vara emotionellt intelligent?
Frågan uppmuntrar till reflektion över emotionell medvetenhet och empati.

6. Hur kan känslor påverka vår fysiska hälsa? Ge exempel.
Eleven uppmanas att använda sina kunskaper för att koppla känslor till hälsa.

7. Hur kan vi förebygga att känslor får en negativ inverkan på vårt liv?
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera kring strategier för att hantera känslor.

8. I vilken utsträckning tror du att känslor påverkar vårt beteende i sociala sammanhang?
Frågan ger elever möjlighet att resonera kring sociala aspekter av känslor.

Bedömning

Provet bedöms med poäng enligt följande:

  • Faktafrågor: 1 poäng vardera, totalt 15 poäng
  • Resonerande frågor: 3 poäng vardera, totalt 24 poäng

Totala poäng som krävs för betyg:

  • För E: Minst 8 poäng
  • För C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • För A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)

“`


×