En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. NO – Verklighetsuppfattning

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne eller kurs: NO (Natur och samhälle)
Tema: Verklighetsuppfattning (Natur och närmiljö)

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll kopplas till att eleverna ska få en grundläggande förståelse för årstider, djur och växter i närmiljön, människokroppens funktion och betydelsen av kost och hygien. Undervisningen ska även omfatta tekniska lösningar och materialens egenskaper.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på djur och växter, beskriva några av deras kännetecken samt berätta om vardagslivet och dess tekniska aspekter, exempelvis hur olika material kan användas i praktiska sammanhang.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till årstider (10 min)

– Presentera de fyra årstiderna med hjälp av bilder och korta videoklipp.
– Diskutera kännetecken för varje årstid, t.ex. väder, naturens förändringar.
– Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper om vad de märker av de olika årstiderna.

Djur och växter i närmiljön (15 min)

– Visa bilder på vanliga växter och djur i Sveriges närmiljö.
– Berätta kort om varje djur/växts livsmiljö och roll i ekosystemet.
– Låt eleverna dela med sig av egna erfarenheter eller observationer av djur och växter de sett.

Kropp och hälsa (10 min)

– Visualisera människokroppens olika delar med en bild.
– Diskutera kroppens funktioner och betydelsen av kost, sömn och hygien för vår hälsa.
– Låt eleverna ge exempel på hälsosamma matval och hur de tar hand om sin kropp.

Praktisk övning – Sortera material (10 min)

– Dela ut olika material (plast, papper, metall, trä) till grupper av elever.
– Be dem att sortera materialen efter egenskaper (t.ex. tyngd, flyter/sjunka).
– Diskutera varför sortering av material är viktigt.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

– Återkom till de centrala teman som diskuterats under lektionen.
– Låt eleverna reflektera över vad de lärt sig och ställ frågor för att fördjupa förståelsen.

Aktivitet

Eleverna ska genomföra en naturpromenad där de observerar och samlar in exempel på växter och eventuella djurspår (t.ex. löv, blommor, fjädrar) i skolans närmiljö. De ska dokumentera sina fynd i form av teckningar eller korta anteckningar.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

1. Vilka fyra årstider finns det?
– Svar: Vår, sommar, höst, vinter.
2. Beskriv en växt du har sett i närmiljön.
– Svar: (Exempel: Ängsblomma, rödklöver, etc.)
3. Nämn två saker som är viktiga för att ta hand om din kropp.
– Svar: Kost och sömn.
4. Ge ett exempel på ett material som flyter.
– Svar: Plast.
5. Vad är syftet med att sortera material i olika grupper?
– Svar: För att veta hur man kan återanvända eller återvinna dem.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort beskrivning (ca 50 ord) av en växt eller ett djur de hittar i sin egen omgivning, inklusive information om var de såg det, hur det såg ut och vad de vet om det.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan utföra en projektuppgift där de väljer en specifik växt eller djurart som de forskar om. De ska presentera sina fynd genom en affisch eller en PowerPoint-presentation, där de beskriver artens livsmiljö, kännetecken och betydelse för ekosystemet.

Förslag för nästa lektion

Temat: “Människans sinnen och deras betydelse”

Nästa lektion kan fokusera på de fem sinnena och hur de hjälper oss att uppfatta världen. Lektionen bör innehålla aktiviteter där eleverna får använda sina sinnen genom experiment och observationer i naturen. Det kommer att vara relevant då det bygger vidare på den förståelse för människans kropp som diskuterades i lektionen om verklighetsuppfattning. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att ge exempel på hur sinnena används för att se, höra, smaka, lukta och känna.

Förberedelser

– Förbered bilder och videoklipp på årstider och djur/växter.
– Samla material för sorteringsövningen.
– Planera för naturpromenaden och informera om säkerhetsaspekter.