Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Teknik
Tema: Bygga och skapa
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I denna lektion fokuserar vi på grundläggande teknik genom att skapa och bygga med olika material. Enligt läroplanen för teknik ska eleverna få tillfälle att pröva på att arbeta med praktiska uppgifter, samt förstå och utveckla nya idéer genom att använda olika material.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna delta i praktiska aktiviteter där de visar intresse för att bygga och skapa. Vidare ska de kunna arbeta med enkla konstruktioner och ge exempel på material som kan användas i tekniska sammanhang.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till teknik (10 min)
– Förklara vad teknik är och ge exempel på hur vi använder teknik i vår vardag (t.ex. leksaker, verktyg).
– Diskutera kort med eleverna om deras erfarenheter av att bygga eller skapa något.
– Visa bilder på olika föremål som de kanske vill göra själva, som bilar, hus eller djur.
Materialpresentation (10 min)
– Visa upp de material som eleverna kommer att arbeta med, som papper, plast, kartong, och snören.
– Diskutera vad man kan skapa med dessa material och ställ frågor som “Vad skulle ni vilja bygga?”
– Inspirera dem med exempel genom att visa videor eller bilder på olika skapelser.
Bygg och skapa (20 min)
– Dela ut materialen till eleverna och uppmana dem att påbörja sitt bygge.
– Ge dem frihet att vara kreativa och använda sin fantasi för att skapa något unikt.
– Gå runt i klassrummet och ge stöd, hjälp och positiva uppmuntringar under byggprocessens gång.
Visning och reflektion av skapelser (10 min)
– Låt varje elev eller grupp visa sina skapelser för klassen.
– Ställ öppna frågor om vad de har byggt, hur de gjorde det, och vad som var roligt eller utmanande med att bygga.
– Få eleverna att tänka på hur deras skapelser kan användas i verkliga livet.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta med att bygga något med material du tillhandahåller. Detta kan vara vad de vill, såsom en bil, en byggnad eller en passage. Fokus ligger på att aktivera deras kreativitet och utforskande attityd i teknik.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter
Exit-ticket
– Vad har du byggt idag? (Öppet svar från eleverna.)
– Vilket material använde du? (Exempel: kartong, plast.)
– Var det roligt eller svårt att bygga? (Elevernas reflektioner.)
– Vad skulle du vilja bygga nästa gång? (Öppet svar.)
– Hur kan det du har byggt användas? (T.ex. en bil kan transportera saker.)
Hemläxa
Rita en bild av något du skulle vilja bygga hemma och skriv en mening om varför just det vill du bygga. Längd: 1-2 meningar.
Fördjupningsuppgift
För de elever som är mer intresserade kan en fördjupningsuppgift handla om att designa en ny leksak och beskriva vad som gör den unik. De kan rita sin uppfinning och förbereda en kort presentation för klassen.
Förslag för nästa lektion
“Teknik i vår vardag”
I nästa lektion kan eleverna utforska hur tekniken används i deras vardag och i hemmet. Lektionen ska ge uppsluppna exempel och öppna diskussioner om hur olika tekniska lösningar förenklar vårt liv.
Förberedelser
– Samla och förbereda olika byggmaterial (papper, kartong, snören, m.m.).
– Ha bilder och exempel på intressanta föremål redo för att inspira eleverna.
– Se till att det finns tillräckligt med utrymme för byggaktiviteter.