Lektionsplanering
Årskurs: 1
Ämne: Värdegrund
Tema: Regler och respekt i klassrummet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar hur vi ska uppträda mot varandra i klassrummet och varför det är viktigt med gemensamma regler. Eleverna lär sig att förstå vikten av respekt, vänlighet och samarbete i en grupp för att skapa en trygg och positiv lärmiljö.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i och bidra till diskussioner om gemensamma regler samt förklara varför det är viktigt att följa dessa i klassrummet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till värdegrund (10 min)
– Presentera ämnet värdegrund och diskutera vad det betyder för klassen.
– Fråga eleverna om vad de tror att regler är och varför vi har dem.
– Introducera begrepp som respekt, vänlighet och ansvar.
Diskussion om regler (15 min)
– Dela upp eleverna i små grupper och ge dem i uppgift att brainstorma om regler de tycker är viktiga i klassrummet.
– Samla gruppens idéer och skriv ned dem på tavlan.
– Diskutera varför dessa regler är viktiga och hur de kan bidra till en bättre klassmiljö.
Skapa gemensamma regler (15 min)
– Tillsammans med klassen formulera tre till fem gemensamma regler.
– Låt eleverna få bidra till att sätta ord på reglerna, exempelvis “Vi lyssnar när andra pratar” eller “Vi är snälla mot varandra”.
– Skriv ned reglerna på en stor affisch som kan hängas upp i klassrummet.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta dagen genom att gå igenom de gemensamma reglerna.
– Diskutera hur eleverna kan visa respekt för dessa regler i sin vardag.
– Ställ frågor till eleverna om hur de känner när reglerna följs eller inte följs.
Aktivitet
Eleverna får rita en bild som visar en av de gemensamma reglerna i klassrummet. De ska diskutera i par om vilken regel de valt och varför. Aktiviteten hjälper dem att konkretisera och visualisera vikten av reglerna.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vad är en regel som vi har i klassrummet?
Svar: Vi är snälla mot varandra.
– Varför är regler viktiga?
Svar: För att skapa en trygg miljö.
– Nämn något vi kan göra för att visa respekt för varandra.
Svar: Lyssna när andra pratar.
– Hur känns det när vi följer reglerna?
Svar: Det känns bra och tryggt.
– Vad ska du göra för att hjälpa till att följa reglerna?
Svar: Vara snäll och lyssna.
Hemläxa
Eleverna ska skriva eller rita om en situation där de följde en regel hemma eller i skolan. (Längd: 5-7 meningar eller en bild med en kort beskrivning.)
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja att arbeta med en personlig berättelse om en gång de visade respekt eller hjälpte någon annan i klassen. Uppgiften ska innehålla en bild och en kort text som beskriver händelsen, vilket ger dem möjlighet att reflektera över vikten av värdegrunder i praktiken.
Förslag för nästa lektion
Vänskap och samarbete
I nästa lektion kan vi fokusera på vänskap och hur vi kan samarbeta bättre med varandra. Lektionen kan ta upp teman som att hjälpa varandra och att vara en bra vän. Dessa teman bygger vidare på reglerna vi har lärt oss och fördjupar elevernas förståelse för socialt samspel och värdegrundens betydelse.
Förberedelser
– Förbered material för att skriva ned gemensamma regler.
– Samla exempel på situationer där regler är viktiga för diskussionen.
– Ha papper och färgpennor tillgängliga för aktiviteten.