En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Svenska – Dubbelteckning

Lektionsplanering

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Dubbelteckning

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att eleverna ska utveckla sin förmåga att läsa och skriva. De ska lära sig att stava med hjälp av regler för ljud och bokstav, inklusive dubbelteckning av konsonanter.

Kunskapskrav

Eleven kan stava till vanliga ord och använda skrivregler, inklusive regelbundet och korrekt använda dubbelteckning av konsonanter i enkelt språk.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till dubbelteckning (10 min)

– Förklara vad dubbelteckning är och ge exempel på vanliga ord som innehåller dubbelteckning, exempelvis “bott” och “snabb”.
– Använd tavlan för att skriva exempel och låt eleverna läsa orden högt.
– Diskutera varför vi använder dubbelteckning i vissa fall.

Genomgång av regler för dubbelteckning (15 min)

– Gå igenom regler kring när ord ska dubbeltecknas. Exempelvis, när en kort vokal föregås av en konsonant.
– Ge exempel på ord och be eleverna fundera på vilka regler som kan gälla.
– Låt eleverna komma med egna exempel och diskutera tillsammans.

Övningar i dubbelteckning (15 min)

– Dela ut arbetsblad med olika övningar som innefattar att fylla i saknade bokstäver i ord som ska stavas med dubbelteckning.
– Låt eleverna arbeta enskilt eller i par för att lösa uppgifterna.
– Samla svaren och diskutera gemensamt vad som var lätt eller svårt.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

– Sammanfatta lektionen och de lärdomar som tagits om dubbelteckning.
– Be eleverna reflektera över vad de lärt sig och ställa frågor om det som fortfarande är oklart.
– Avsluta med att ge exempel på hur de kan göra i sina egna texter.

Aktivitet

Eleverna får skapa en egen “dubbelteckningsaffisch”, där de väljer 5 ord med dubbelteckning som de tycker är intressanta. De ska illustrera varje ord med en bild och skriva en mening som innehåller ordet.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är dubbelteckning?
Svar: Det är när en konsonant skrivs två gånger i rad.
– Ge ett exempel på ett ord med dubbelteckning.
Svar: Snabb.
– När använder vi dubbelteckning?
Svar: När en kort vokal föregås av en konsonant.
– Vad är skillnaden mellan dubbelteckning och enkelteckning?
Svar: Dubbelteckning har två konsonanter, medan enkelteckning bara har en.
– Kan du nämna en regel för dubbelteckning?
Svar: Om vokalen är kort och kommer före en konsonant, då ska konsonanten dubbeltecknas.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en kort berättelse (ca 100 ord) där de använder minst 5 ord med dubbelteckning som refereras i lektionen.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppgift att skapa en egen ordbok för ord med dubbelteckning, där de söker upp betydelser, exempelmeningar och bilder för minst 10 ord. Syftet är att fördjupa deras förståelse och användning av dubbelteckning i skrift.

Förslag för nästa lektion

Stavelser och vokaler

I nästa lektion kan fokus ligga på att lära sig om stavelser och hur de relaterar till vokaler i ord.
Detta tema är relevant eftersom det bygger vidare på kunskapen om dubbelteckning, där stavelsernas struktur är avgörande för rätt stavning. Eleverna får också utveckla sin förståelse för hur ljud och bokstavering hänger ihop, vilket knyter an till kunskapskraven för stavning och språk.

Förberedelser

– Förbereda arbetsblad med övningar angående dubbelteckning.
– Samla exempelord för genomgången.
– Samla material för affischen, exempelvis papper och färgpennor.