En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 3. Svenska – Skriftspråk och berättande

Lektionsplanering

Årskurs: 3

Ämne: Svenska

Tema: Skriftspråk och berättande

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa och skriva, samt att förstå och använda det svenska språket i tal och skrift. Under denna lektion kommer fokus att ligga på enkla berättelser och hur de kan struktureras. Eleverna får också öva på att formulera sig och uttrycka sig i skrift.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva enklare texter med en tydlig struktur. Eleven använder något av dokumenterat språk och kan återberätta en berättelse på ett begripligt sätt.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättande (10 min)
  • Berätta för eleverna om vikten av berättelser och varför vi berättar.
  • Ge exempel på olika typer av berättelser, som sagor och verkliga händelser.
  • Diskutera med eleverna vad som kännetecknar en bra berättelse, såsom början, mitt och slut.
Genomgång av berättelsestruktur (15 min)
  • Presentera en enkel struktur för berättelser: Inledning, handling, och avslut.
  • Visa exempel på en berättelse och peka ut strukturella delar.
  • Låt eleverna ställa frågor och ge exempel på sina egna berättelser.
Skriva en egen berättelse (15 min)
  • Ge eleverna en kort tid för att skriva ner idéer till en egen berättelse.
  • Gå runt i klassrummet och ge individuell feedback och stöd.
  • Påminn eleverna om att använda den berättelsestruktur som diskuterades tidigare.
Dela med sig av berättelser (10 min)
  • Låt eleverna i par eller smågrupper läsa sina berättelser för varandra.
  • Uppmuntra till positiv feedback och att ställa frågor om varandras berättelser.
  • Avsluta med att några elever får läsa upp sina berättelser för hela klassen.
Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen kort berättelse på 5-7 meningar. De kan välja mellan att berätta om en rolig händelse i skolan, en favoritdag med familjen eller en egen sagoberättelse. Genom att skriva får de öva sin förståelse för berättelsens struktur och hur man uttrycker sig skriftligt.

Beräknad tidsåtgång: 15 minuter

Exit-ticket
  • Vad är de tre delarna av en berättelse?

    Inledning, handling, avslut.

  • Varför är det viktigt att ha en struktur i berättelser?

    För att berättelsen ska bli tydlig och lätt att följa.

  • Ge ett exempel på hur en berättelse kan börja.

    ”Det var en gång en liten flicka som hette Lilla Röda.”

  • Vad kan man göra för att ge sin berättelse liv?

    Använda beskrivande ord och känslor.

  • Vad tyckte du var roligt med att dela din berättelse?

    Eleverna kan diskutera sina egna upplevelser.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en avslutning på sin berättelse hemma, med en längd av 5-10 meningar.

Fördjupningsuppgift

För de elever som vill fördjupa sig ytterligare kan de få i uppgift att skriva en längre berättelse om en dröm eller fantasi som de har, med en detaljerad beskrivning av karaktärer och miljö. De ska även inkludera dialoger mellan karaktärerna. Denna uppgift gör det möjligt för dem att visa på högre språklig nivå och kreativitet.

Förslag för nästa lektion
Tema: Att illustrera berättelser

I nästa lektion kan fokus ligga på att eleverna får illustrera sina berättelser. Genom att skapa bilder och koppla dem till texten får de möjlighet att visualisera sina berättelser och arbeta med kreativa uttrycksformer. Det blir också en bra möjlighet att diskutera hur bilder kan förstärka berättelser. Kunskapskravet om att ”använda dokumenterat språk” genom att kombinera text och bild kan också beaktas.

Förberedelser
  • Förbered exempel på berättelser att visa för klassen.
  • Säkra material för skrivande (papper, pennor).
  • Se till att ha exempel på illustrerade berättelser för diskussion.