Lektionsplanering
Årskurs: 4-5
Ämne: Naturorientering (No)
Tema: Vilda grannar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla hur djur, växter och svampar i närmiljön kan identifieras och grupperas, samt namn på några vanligt förekommande arter. Eleverna ska även lära sig om samspelet mellan djur och växter, deras livsmiljöer och anpassningar till olika årstider.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet namnge och beskriva några vanliga djur- och växtarter i närmiljön samt deras livsmiljöer. Dessutom kan eleven redogöra för de grundläggande egenskaper som kännetecknar dessa arter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till vilda djur (10 min)
– Presentera lektionens tema och syfte för eleverna.
– Diskutera vad ett ekosystem är och hur olika arter samverkar.
– Fråga eleverna om de har sett några vilda djur och växter i sin omgivning.
Genomgång av vanliga vilda djur (15 min)
– Visa bilder på vanliga vilda djur som finns i närmiljön.
– Berätta om deras livsmiljö, föda och beteende.
– Diskutera vikten av att bevara den biologiska mångfalden.
Utforskning av närmiljön (20 min)
– Ta med eleverna utomhus för att observera och identifiera djur och växter.
– Ge dem uppdrag att fotografera eller rita av de arter de ser.
– Diskutera resultaten och upptäckterna som görs under promenaden.
Avslutande diskussion (5 min)
– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig under lektionen.
– Ställ frågor som uppmuntrar eleverna att dela sina observationer och tankeprocesser.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en poster om ett vilt djur de har observerat under utomhusbesöket. De ska inkludera teckningar eller bilder, beskriva djurets livsmiljö och föda, samt reflektera kring varför djuret är viktigt för sitt ekosystem.
Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.
Exit-ticket
– Vilket ekosystem talade vi om idag?
Svar: Ekosystemet i vår närmiljö.
– Nämn två vilda djur vi pratade om.
Svar: T.ex. räv och ekorre.
– Vad är en livsmiljö?
Svar: Området där en viss art lever och klarar sig.
– Varför är biologisk mångfald viktig?
Svar: För att bevara stabila ekosystem och hållbarhet.
– Vad kan vi göra för att skydda vilda djur i vår närmiljö?
Svar: Genom att inte förstöra deras livsmiljöer och rapportera om skador.
Hemläxa
Skriv en kort berättelse (200 ord) om en dag i livet för ett vilt djur av er egen val. Berätta om dess livsmiljö, vad det äter och hur det interagerar med andra arter.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan välja ett vilt djur och göra en mer detaljerad undersökning av dess livscykel, livsmiljö och hot mot dess överlevnad. De ska presentera sina fynd i en presentation för klassen.
Förslag för nästa lektion
Ekosystem och deras funktioner
I nästa lektion är det relevant att fortsätta med hur ekosystem fungerar och betydelsen av olika arter i dessa system. Vi bör utforska temat genom att prata om näringskedjor och hur energi flödar genom ekosystemet. Det är viktigt för att förstå djurens och växternas roller och stark koppling till närmiljön och bevarandeåtgärder.
Förberedelser
– Förbered bilder och material om vilda djur.
– Planera en rutt för utomhusaktiviteten.
– Se till att ha material för postertillverkning tillgängligt.