En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 5. Svenska – Återberättande text

Lektionsplanering

Årskurs: 5

Ämne: Svenska

Tema: Återberättande text

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll rör sig kring att skriva olika typer av texter, med fokus på återberättande texter, samt att träna på att ge och ta emot feedback. Eleverna kommer att öva på att strukturera sina berättelser, inkludera centrala händelser och använda sig av beskrivande språk.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna skriva olika typer av texter som är anpassade efter syfte och mottagare. Vidare ska eleven kunna återberätta en händelse, redogöra för centrala händelser och använda språket på ett varierat sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till återberättande texter (10 min)
  • Ge en översikt över vad en återberättande text är och dess syfte.
  • Förklara vikten av att ha en tydlig struktur: inledning, huvuddel och avslutning.
  • Exemplifiera med en enkel berättelse och påpeka nyckelord som gör återberättandet intressant.
Genomgång av skrivteknik (15 min)
  • Diskutera hur man kan använda beskrivningar för att skapa bilder i läsarens sinne.
  • Gå igenom några tekniker för att engagera läsaren, som att använda dialog och känslor.
  • Visa exempel på återberättande texter och analysera dem tillsammans med klassen.
Övning i par (15 min)
  • Dela ut en händelsebeskrivning som eleverna ska återberätta i par.
  • Ge tydliga instruktioner för hur de ska strukturera sina berättelser och vad de bör tänka på när de skriver.
  • Be paren att ge varandra respons på sina berättelser efter övningen.
Sammanfattning och förberedelse inför skrivning (10 min)

Sammanfatta lektionen och repetera vad som gör en återberättande text framgångsrik. Informera eleverna om att de kommer att skriva sina egna återberättande texter på nästa lektion.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en återberättande text baserat på en valfri händelse eller en berättelse de har upplevt. De ska inkludera minst tre centrala händelser, känslor och en beskrivande bild för att engagera läsaren. Aktiviteten syftar till att låta eleverna praktisera de verktyg de lärde sig under lektionen.

Beräknad tidsåtgång: 25 minuter

Exit-ticket

  • Vad är en återberättande text?
    Svar: En text som återger en händelse eller berättelse på ett strukturerat sätt.
  • Vad är tre viktiga delar av en återberättande text?
    Svar: Inledning, huvuddel och avslutning.
  • Ge ett exempel på en teknik för att engagerar läsaren.
    Svar: Använda beskrivningar eller dialog.
  • Vad ska du tänka på när du skriver din egen berättelse?
    Svar: Att ha en tydlig struktur och inkludera centrala händelser samt känslor.
  • Vilken feedback är viktig att kunna ge på andras texter?
    Svar: Ge konstruktiv kritik på innehåll, struktur och språk.

Hemläxa

Skriv en kort återberättande text om en verklig händelse som hänt dig eller någon i din närhet. Texten ska bestå av 250-300 ord.

Fördjupningsuppgift

Fördjupningsuppgiften kan vara att eleverna skriver en längre återberättande text (minst 600 ord) där de använder sig av flera olika tidsperspektiv (exempelvis förstahandsberättelse och efterhandsberättelse). De ska även inkludera karaktärsutveckling och miljöbeskrivningar för att fördjupa berättelsen.

Förslag för nästa lektion

Planering av återberättande text

I nästa lektion kommer eleverna att få möjlighet att skriva och planera sin egen återberättande text. De kommer att effektivt tillämpa de strukturer och tekniker som de lärde sig under denna lektion. Kunskapskravet som är aktuellt handlar om att skriva en text anpassad efter syfte och mottagare.

Förberedelser

  • Förbered exempel på återberättande texter att använda under genomgången.
  • Dela ut pappersark eller digitala dokument för skrivövningen.
  • Planera hur parövningen ska genomföras.