En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 7. Engelska – First impressions

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Engelska
Tema: First impressions

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar språkliga strategier för att uttrycka och reflektera över förstaintryck samt att söka och bearbeta information i tal och skrift. Fokus ligger på att förstå och använda uttryck och fraser som rör första intryck i sociala sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal och diskutera ämnen som rör sina egna erfarenheter och intressen. Vidare visar eleven förmåga att formulera sig enkelt i skrift och muntligt. Eleven kan också med viss säkerhet använda centrala uttryck och fraser.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till first impressions (10 min)

– Förklara begreppet “first impressions” och varför det är viktigt i sociala sammanhang.
– Ge exempel på situationer där förstaintryck är avgörande, som möten och presentationer.
– Diskutera kort med eleverna om deras egna erfarenheter av förstaintryck.

Frasbruk kring förstaintryck (15 min)

– Introducera vanliga fraser och uttryck som används för att beskriva första intryck, t.ex. “He seems friendly” och “She looks confident.”
– Gör en gemensam övning där eleverna får fylla i meningar med passande fraser.
– Gå igenom exempel på både positiva och negativa första intryck.

Rollespel (15 min)

– Dela upp eleverna i par och ge dem olika scenarier där de ska agera ut förstaintryck (t.ex. träffa en ny klasskamrat, gå på en intervju).
– Eleverna får öva på att använda de fraser som lärts ut i situationen.
– Facilitera och ge feedback under rollspelen.

Reflektion och sammanfattning (10 min)

– Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om förstaintryck under lektionen.
– Ge eleverna möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter från rollspelen.
– Ställ frågor kring vad de skulle göra annorlunda i framtiden baserat på vad de har lärt sig.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort berättelse (150-200 ord) om en situation där de fick ett starkt förstaintryck av någon, antingen positivt eller negativt. Berättelsen ska innehålla minst tre fraser som de har lärt sig under lektionen. Aktiviteten hjälper till att förstärka och tillämpa kunskapen om förstaintryck i en personlig och kreativ kontext.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad är first impressions?
Svar: Första intryck av en person baserat på deras utseende och beteende.
– Nämn ett exempel på en fras som beskriver ett positivt förstaintryck.
Svar: “He seems friendly.”
– Vilken situation kan vara viktig för ett förstaintryck?
Svar: Att träffa nya människor, som klasskamrater eller arbetskollegor.
– Varför är det viktigt att vara medveten om förstaintryck?
Svar: Det kan påverka hur andra uppfattar oss och vår relation till dem.
– Hur kan vi förbättra våra förstaintryck?
Svar: Genom att vara medveten om vår kroppsspråk och sätt att kommunicera.

Hemläxa

Skriv en kort uppsats (200-250 ord) där du reflekterar över ett första intryck du minns. Beskriv situationen och hur du kände. Använd minst fem fraser som anknyter till temat “first impressions”.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna välja en person som de beundrar och skriva en analys (400-500 ord) av hur denna persons offentliga image skapar ett första intryck. De ska undersöka vilka kvaliteter och strategier personen använder för att forma sitt intryck och diskutera hur dessa relaterar till deras egna erfarenheter.

Förslag för nästa lektion

I nästa lektion kan fokus ligga på hur förstaintryck kan utvecklas till djupare relationer. Vi kan diskutera kommunikationstekniker, aktivt lyssnande och hur man kan navigera i sociala situationer efter det första intrycket har etablerats. Detta ger eleverna en vidare förståelse för social interaktion och tar dem ett steg längre i sin språkutveckling.

Det är relevant att fortsätta läsa och diskutera hur sociala relationer formas och utvecklas, vilket kopplas direkt till kunskapskrav för att delta i samtal och utveckla sin förmåga att uttrycka sig i olika sociala sammanhang.

Förberedelser

– Samla exempel på situationer för rollspel.
– Förbereda fraser och uttryck för genomgång.
– Sätt upp eventuella nödvändiga material, som papper och pennor för hemläxan.