Provkonstruktion
Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Franska revolutionen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll kopplar till det centrala innehållet i läroplanen som beskriver att eleverna ska kunna:
– analysera och värdera historiska fakta och begrepp, och använda dem i olika sammanhang.
Kunskapskrav
Provets utformning baseras på följande kunskapskrav:
– Eleven visar goda kunskaper om orsaker till och konsekvenser av viktiga historiska händelser.
– Eleven kan ge exempel på centrala historiska begrepp och göra kopplingar mellan dessa och olika historiska förlopp.
Prov
Faktafrågor
- Vilket år började den franska revolutionen?
- a) 1789
- b) 1789
- c) 1789
- d) 1799
- Vilken av följande händelser ses ofta som en symbol för den franska revolutionen?
- a) Bastiljen stormas
- b) Bastiljen stormas
- c) Napoleons kröning
- d) Versailleskonferensen
- Vad var målet med den franska revolutionen?
- a) Bevara monarkin
- b) Skapa ett imperium
- c) Skapa en republik
- d) Stärka adeln
- Vem var den franska kungen vid revolutionens början?
- a) Louis XV
- b) Louis XVI
- c) Napoleon Bonaparte
- d) Louis XVIII
- Vad var “Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter”?
- a) En kunglig påbud
- b) Ett dokument som fastställde grundläggande rättigheter
- c) En militär strategi
- d) En ny lag för adeln
- Vilken grupp av samhället ledde ofta revolutionärerna?
- a) Bönderna
- b) Borgerligheten
- c) Adeln
- d) Kungen
- Vad heter den period av skräck som följde på revolutionen?
- a) Den gyllene eran
- b) Skräckväldet
- c) Den fridfulla tiden
- d) Den moderna eran
- Vilken av följande konsekvenser var ett resultat av den franska revolutionen?
- a) Monarkin återinfördes
- b) Spridning av demokratiska idéer i Europa
- c) Avskaffande av alla lagar
- d) Stanens återuppbyggnad
- Vad gjorde Napoleon Bonaparte som en följd av revolutionen?
- a) Reste sig emot förtryck
- b) Tog makten och blev kejsare
- c) Förlorade sin makt
- d) Stödde revolutionärerna
- Vilken fransk filosof påverkade många av revolutionens idéer?
- a) Voltaire
- b) Rousseau
- c) Montesquieu
- d) Descartes
Resonerande frågor
- Resonera kring hur den franska revolutionens idéer påverkade andra länder i Europa. (Syftet är att låta eleverna visa kopplingar till andra historiska händelser och förståelse för spridning av idéer.)
- Analysera varför den franska revolutionen kan ses som en vändpunkt i Europas historia. (Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring revolutionens betydelse.)
- Diskutera skillnader och likheter mellan den franska revolutionen och andra revolutioner, till exempel den amerikanska revolutionen. (Eleverna får här möjlighet att jämföra och kontrastera olika händelser.)
- Reflektera över hur mäktig folket var under den franska revolutionen. (Frågan öppnar för en djupgående diskussion om folkets roll i att förändra maktstrukturer.)
- Utvärdera på vilket sätt den franska revolutionen ledde till senare konflikter i Frankrike, såsom Napoleons krig. (Här ges eleverna chansen att koppla händelser över tid.)
Bedömning
Faktafrågor: 10 poäng (1 poäng per fråga)
Resonerande frågor: 8 poäng (2 poäng per fråga)
För betyg:
– E: Minst 8 poäng
– C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)