En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 8. Historia – Franska revolutionen

Provkonstruktion

Årskurs: 8
Ämne: Historia
Tema: Franska revolutionen

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets innehåll kopplar till det centrala innehållet i läroplanen som beskriver att eleverna ska kunna:
– analysera och värdera historiska fakta och begrepp, och använda dem i olika sammanhang.

Kunskapskrav

Provets utformning baseras på följande kunskapskrav:
– Eleven visar goda kunskaper om orsaker till och konsekvenser av viktiga historiska händelser.
– Eleven kan ge exempel på centrala historiska begrepp och göra kopplingar mellan dessa och olika historiska förlopp.

Prov

Faktafrågor
  1. Vilket år började den franska revolutionen?
    • a) 1789
    • b) 1789
    • c) 1789
    • d) 1799
  2. Vilken av följande händelser ses ofta som en symbol för den franska revolutionen?
    • a) Bastiljen stormas
    • b) Bastiljen stormas
    • c) Napoleons kröning
    • d) Versailleskonferensen
  3. Vad var målet med den franska revolutionen?
    • a) Bevara monarkin
    • b) Skapa ett imperium
    • c) Skapa en republik
    • d) Stärka adeln
  4. Vem var den franska kungen vid revolutionens början?
    • a) Louis XV
    • b) Louis XVI
    • c) Napoleon Bonaparte
    • d) Louis XVIII
  5. Vad var “Deklarationen om människans och medborgarens rättigheter”?
    • a) En kunglig påbud
    • b) Ett dokument som fastställde grundläggande rättigheter
    • c) En militär strategi
    • d) En ny lag för adeln
  6. Vilken grupp av samhället ledde ofta revolutionärerna?
    • a) Bönderna
    • b) Borgerligheten
    • c) Adeln
    • d) Kungen
  7. Vad heter den period av skräck som följde på revolutionen?
    • a) Den gyllene eran
    • b) Skräckväldet
    • c) Den fridfulla tiden
    • d) Den moderna eran
  8. Vilken av följande konsekvenser var ett resultat av den franska revolutionen?
    • a) Monarkin återinfördes
    • b) Spridning av demokratiska idéer i Europa
    • c) Avskaffande av alla lagar
    • d) Stanens återuppbyggnad
  9. Vad gjorde Napoleon Bonaparte som en följd av revolutionen?
    • a) Reste sig emot förtryck
    • b) Tog makten och blev kejsare
    • c) Förlorade sin makt
    • d) Stödde revolutionärerna
  10. Vilken fransk filosof påverkade många av revolutionens idéer?
    • a) Voltaire
    • b) Rousseau
    • c) Montesquieu
    • d) Descartes
Resonerande frågor
  1. Resonera kring hur den franska revolutionens idéer påverkade andra länder i Europa. (Syftet är att låta eleverna visa kopplingar till andra historiska händelser och förståelse för spridning av idéer.)
  2. Analysera varför den franska revolutionen kan ses som en vändpunkt i Europas historia. (Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring revolutionens betydelse.)
  3. Diskutera skillnader och likheter mellan den franska revolutionen och andra revolutioner, till exempel den amerikanska revolutionen. (Eleverna får här möjlighet att jämföra och kontrastera olika händelser.)
  4. Reflektera över hur mäktig folket var under den franska revolutionen. (Frågan öppnar för en djupgående diskussion om folkets roll i att förändra maktstrukturer.)
  5. Utvärdera på vilket sätt den franska revolutionen ledde till senare konflikter i Frankrike, såsom Napoleons krig. (Här ges eleverna chansen att koppla händelser över tid.)
Bedömning

Faktafrågor: 10 poäng (1 poäng per fråga)
Resonerande frågor: 8 poäng (2 poäng per fråga)

För betyg:
– E: Minst 8 poäng
– C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)