En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Gy. Artificiell intelligens – Beslutsträd och spelteori

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Artificiell intelligens

Tema: Beslutsträd och spelteori

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll för artificiell intelligens: “Beslutsteori och spelteori i AI-system.”

Kunskapskrav

Provet fokuserar på följande kunskapskrav:

  1. Eleven kan förklara grundläggande begrepp inom beslutsteori och spelteori.
  2. Eleven kan beskriva hur beslutsträd används för problemlösning inom AI.
  3. Eleven kan tillämpa grundläggande principer av spelteori i olika scenarier.

Prov

Faktafrågor
  1. Vad är ett beslutsträd inom artificiell intelligens?
    • A) En typ av datorprogram
    • B) En grafisk modell för beslutsfattande
    • C) En hårdvarukomponent
    • D) Ett programmeringsspråk
  2. Vilken typ av problem är beslutsträd särskilt bra på att lösa?
    • A) Klassificering
    • B) Reglering
    • C) Simulering
    • D) Datanalys
  3. Vilken av följande är en komponent i ett beslutsträd?
    • A) Nyckelord
    • B) Noder
    • C) Loopar
    • D) Skript
  4. I spelteori, vad kallas en situation där två eller flera aktörer måste göra val som påverkar resultatet för alla?
    • A) Beslutsträd
    • B) Spel
    • C) Algorithm
    • D) Matrix
  5. Vilken av följande är en typ av spel inom spelteori?
    • A) Nollsumspel
    • B) Envägsanalys
    • C) Sökalgoritm
    • D) Datamodellering
  6. Vad representerar en “strategi” i spelteori?
    • A) En plan för hur man ska agera under spelets gång
    • B) En typ av algoritm
    • C) En del av ett beslutsträd
    • D) En speltyp
  7. Vilken metod används ofta för att optimera beslut i beslutsträd?
    • A) Pruning (beskärning)
    • B) Kloning
    • C) Sequencing
    • D) Regressing
  8. Vilken formel används för att beräkna värdet av ett beslut i spelteori?
    • A) Differensmetoden
    • B) Payoff-matris
    • C) Inkomstmodellen
    • D) Likviditetsformeln
  9. Vilken av följande algoritmer är vanlig att använda för att bygga beslutsträd?
    • A) ID3
    • B) A*
    • C) Dijkstra
    • D) Minimax
  10. När används spelteori oftast?
    • A) I sociala medier
    • B) I strategiskt beslutsfattande
    • C) I programmering
    • D) I sportanalys
  11. Vad är huvudsyftet med beslutsträd i maskininlärning?
    • A) Att förutsäga utfall baserat på data
    • B) Att skapa algoritmer
    • C) Att simulera spel
    • D) Att lagra data
  12. Hur relaterar beslutsträd till övervakad inlärning?
    • A) De används för oövervakad inlärning
    • B) De klassificerar och tar beslut baserat på märkta data
    • C) De är alltid oberoende av data
    • D) De används endast för förutsägelser
Resonerande frågor
  1. Diskutera hur beslutsträd kan användas för att fatta beslut i olika branscher (t.ex. medicin, finans).
    Eleverna uppmanas att analysera praktiska tillämpningar av beslutsträd.
  2. Förklara vikten av spelteori i affärsvärlden och ge exempel på hur företag kan dra nytta av det.
    Denne fråga ger eleverna möjlighet att knyta ihop teori och praktik.
  3. Jämför och kontrastera beslutsträd och andra maskininlärningstekniker, såsom neurala nätverk.
    Ett bra sätt att moderera djupgående förståelse för olika metoder inom AI.
  4. Reflektera över hur etiska dilemman kan uppstå från AI-baserade beslut i beslutsträd.
    Denne fråga fokuserar på att utveckla kritiskt tänkande kring AI:s påverkan på samhället.
  5. Vilka utmaningar kan uppkomma vid användning av beslutsträd och spelteori i praktiken?
    Här kan eleverna identifiera potentiella problem och lösningar i AI-tillämpningar.
Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar

Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och välutvecklat svar

Totalt antal poäng: 30

För betyg:

  • E: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
  • C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
  • A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

Om du behöver hjälp med att skapa en planering, kan du använda terminsplanering här. Vill du ha en lektionsplanering, tipsar jag om att använda lektionsplanering här.