Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Slöjd
Tema: Trä, metall
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom följande citat:
- Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker: Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
Kunskapskrav
Provet kopplar till följande kunskapskrav:
- Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker.
- Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.
- Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.
Prov
Faktafrågor
- Vilket material används ofta för att göra möbler?
- a) Plast
- b) Trä
- c) Papper
- d) Betong
- Vad är det första steget i en slöjdprocess?
- a) Idéutveckling
- b) Framställning
- c) Efterbehandling
- d) Reflektion
- Vilket verktyg används vanligen för att skära i metall?
- a) Såg
- b) Borr
- c) Hammare
- d) Skruvmejsel
- Vad kallas den teknik som används för att forma metall genom att hetta upp den?
- a) Smidning
- b) Svetsning
- c) Filning
- d) Borrning
- Vilken av följande är en egenskap av trä?
- a) Det är lätt att forma
- b) Det är alltid tungt
- c) Det kan inte bli vått
- d) Det är oförändrat i temperatur
- Vad används en skruvmejsel för?
- a) Att skruva i och ur skruvar
- b) Att såga material
- c) Att mäta längd
- d) Att smida metall
- Vilken metod används för att sammanfoga två metallbitar?
- a) Limning
- b) Svetsning
- c) Nitar
- d) Klippning
- Vad är det korrekta sättet att använda en såg?
- a) Såga mot kroppen
- b) Såga bort från kroppen
- c) Såga utan skyddsutrustning
- d) Såga snabbt utan fäste
- Vilket av följande material är icke förnybart?
- a) Metall
- b) Trä
- c) Plast
- d) Lin
- När i processen är reflektion viktig?
- a) Endast före start
- b) Främst efter avslutad process
- c) Under hela processen
- d) Endast vid presentation
Resonerande frågor
- Hur skulle du gå tillväga för att skapa ett slöjdföremål av både trä och metall?
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för materialens kombinationsmöjligheter.
- Diskutera vikten av hållbar utveckling i slöjdarbete.
Frågan ger eleverna möjlighet att resonera kring miljöpåverkan och resurshantering.
- Beskriv en utmaning du stött på under en slöjdprocess och hur du övervann den.
Denne fråga ger eleverna chans att reflektera över sina arbetsmetoder och problemlösning.
- Vilken roll spelar design i slöjdarbete, enligt din mening?
Här kan eleverna uttrycka sina tankar om hur estetik och funktion samverkar i skapandeprocessen.
- Reflektera över hur olika verktyg påverkar resultatet av ditt arbete.
Eleverna får möjlighet att diskutera verktygens betydelse och deras påverkan på kvalitet och effektivitet.
Bedömning
Faktafrågor riktar sig till kunskapskrav och ger maximalt 10 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng.
- Totalt poäng: 20
- För betyget E krävs minimum 8 poäng;
- För betyget C krävs minimum 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor);
- För betyget A krävs minimum 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).