Lektionsplanering
Årskurs: 9
Ämne: Religionsvetenskap
Tema: Etik och moral
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens innehåll handlar om etik och moral, där fokus ligger på att diskutera grundprinciper inom olika etiska modeller som pliktetik och konsekvensetik. Eleverna ska även få möjlighet att relatera dessa teorier till aktuella moraliska dilemman i samhället och reflektera över hur livsåskådningar kan påverka individers etiska ställningstaganden.
Kunskapskrav
Eleven för enkla resonemang om etik och moraliska frågor och använder etiska begrepp och modeller på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan även diskutera och reflektera över enskilda etiska frågor med hjälp av egna argument samt olika perspektiv inom religioner och livsåskådningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till etik och moral (10 min)
– Förklara skillnaderna mellan etik och moral. Definiera begreppen och ge exempel på vardagliga moraliska dilemman.
– Diskutera varför det är viktigt att förstå etik inom samhälle och religion.
– Ställ öppna frågor för att få igång diskussionen, exempelvis: “Vad framför allt påverkar våra moraliska beslut?”
Presentation av etiska teorier (15 min)
– Introducera de grundläggande etiska teorierna: pliktetik, konsekvensetik och dygdetik.
– Ge konkreta exempel på hur dessa teorier kan tillämpas i verkliga situationer.
– Diskutera de styrkor och svagheter som finns i varje teoretisk perspektiv.
Gruppdiskussioner (15 min)
– Dela in eleverna i grupper och ge dem olika moraliska dilemman att diskutera.
– Instruera varje grupp att använda en av de presenterade etiska teorierna för att argumentera för sin lösning.
– Låt varje grupp presentera sina diskussioner för klassen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
– Sammanfatta vad som har diskuterats under lektionen.
– Ställ reflektionsfrågor till eleverna, exempelvis: “Hur skulle du använda de etiska teorierna i ert eget liv?”
– Diskutera kort hur etiska överväganden påverkar sociala och religiösa frågor.
Aktivitet
Eleverna ska individuellt skriva en kort text (200 ord) där de diskuterar ett personligt moraliskt dilemma de stått inför och hur de skulle tillämpa en av de etiska teorierna för att lösa det. De ska även reflektera över vilka konsekvenser deras beslut skulle kunna få för dem och andra.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.
Exit-ticket
– Vad är skillnaden mellan etik och moral?
Svar: Etik handlar om teoretiska principer av rätt och fel medan moral är de praktiska tillämpningarna av dessa principer.
– Nämn tre etiska teorier.
Svar: Pliktetik, konsekvensetik och dygdetik.
– Ge ett exempel på ett moraliskt dilemma.
Svar: Att välja mellan att säga sanningen och riskera att skada någons känslor eller att ljuga för att skydda dem.
– Hur kan etik påverka våra beslut?
Svar: Etik kan ge oss en ram att tänka kring våra handlingar och dess konsekvenser för oss själva och andra.
– Varför är det viktigt att diskutera etik i skolan?
Svar: För att förbereda eleverna för att fatta medvetna och ansvariga beslut i sina liv.
Hemläxa
Skriv en uppsats på 300-500 ord där ni jämför och kontrasterar två av de etiska teorierna som diskuterats under lektionen. Ge exempel på hur de kan tillämpas i olika moraliska dilemman.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan i grupper välja en aktuell samhällsfråga, såsom miljöetik eller djuretik, och göra en djupgående analys av de olika etiska perspektiven som finns i debatten kring den. De ska presentera sina resultat i en kort presentation där de använder etiska teorier som ramverk för sina argument.
Förslag för nästa lektion
“Tillämpningar av etik i olika livsåskådningar”
I nästa lektion kan fokus ligga på hur olika religioner och livsåskådningar tillämpar etiska principer. Detta kan ge eleverna en djupare förståelse för hur etik samverkar med tro och värderingar. Eleverna bör också arbeta med att identifiera etiska dilemman inom olika livsåskådningar och resonera kring dessa.
Nästa lektion är relevant för att eleverna ska kunna se på etik ur ett bredare perspektiv, vilket kopplar till kunskapskrav kring förmåga att resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar.
Förberedelser
– Förbered exempel på moraliska dilemman att diskutera.
– Samla information om etiska teorier och relevanta källor för elevernas uppgifter.
– Skapa diskussionsfrågor för gruppearbetet.
Denna lektionsplanering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för etik och moral och hur dessa koncept tillämpas i deras liv och i samhället.