Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Migration och integration
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppen migration och integration, samt deras förmåga att ge exempel på orsaker till migration och hur integration kan genomföras i samhället.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få förståelse för varför människor flyttar, vad migration innebär samt hur integration fungerar och varför den är viktig för samhällsutvecklingen.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på migration, olika orsaker till att människor flyttar och hur integration kan göras i samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär migration?
A. En process där människor anpassar sig till ett nytt samhälle
B. Att flytta från en plats till en annan
C. Att stanna kvar på samma plats
D. Att skapa en inkluderande miljö för migranter
2. Vilket av följande är en anledning till migration?
A. Att gå i pension
B. Att söka arbete
C. Att stanna hemma
D. Att utbilda sig i sitt hemland
3. Vad är integration?
A. Att flytta till ett nytt land
B. Processen där migranter anpassar sig till ett nytt samhälle och blir en del av det
C. Att lämna sitt hem utan avsikt att återvända
D. Att undvika kontakt med nya kulturer
4. Vilken av följande är en positiv orsak till migration?
A. Krig
B. Utbildning
C. Svält
D. Kulturell diskriminering
5. Vad innebär det att skapa en inkluderande miljö?
A. Att endast acceptera vissa kulturer
B. Att undvika interaktion med migranter
C. Att välkomna och stödja migranter i samhället
D. Att isolera migrationsgrupper
6. Vilka faktorer kan bidra till migration?
A. Endast positiva upplevelser
B. Kulturell acceptans
C. Arbetstillfällen och krig
D. Enbart familjeskäl
7. Vad kan vara en negativ följd av migration?
A. Ökade kulturella utbyten
B. Diskriminering av migranter
C. Ekonomisk tillväxt
D. Bättre utbildningsmöjligheter
8. Vilken typ av migration handlar om människor som söker skydd från förföljelse?
A. Flyktingmigration
B. Arbetsmigration
C. Utbildningsmigration
D. Intern migration
9. Vad menas med arbetsmigration?
A. När människor söker arbete på en ny plats
B. När människor flyttar utan avsikt att arbeta
C. När människor stannar kvar i sitt hemland
D. När människor utbildar sig i sitt hemland
10. Varför är det viktigt att förstå migration?
A. För att kunna undvika migranter
B. För att förstå samhällsutvecklingen
C. För att skapa en exklusiv miljö
D. För att hindra människor från att flytta
11. Vilket av följande kan ses som en migrationspolitik?
A. Att avvisa alla migranter
B. Att erbjuda stöd till migranter
C. Att stänga gränserna
D. Att ignorera migrationsfrågor
12. Vad är syftet med integration?
A. Att segregara grupper
B. Att reducera kulturell mångfald
C. Att förena olika kulturer i samhället
D. Att skapa konflikter mellan grupper
13. Vad kan ett exempel på lyckad integration vara?
A. Migranter får tillgång till utbildning och arbete
B. Migranter isoleras från resten av samhället
C. Migranter förbjuds att delta i samhället
D. Migranter saknar stöd
14. Hur kan vi stödja nya elever i skolan?
A. Genom att skapa en inkluderande och stödjande miljö
B. Genom att exkludera dem
C. Genom att ignorera deras behov
D. Genom att motarbeta deras kulturella bakgrund
15. Vilka känslor kan migranter uppleva vid ankomst till ett nytt land?
A. Ensamhet, hopp och osäkerhet
B. Enbart glädje
C. Enbart sorg
D. Enbart rädsla
Resonerande frågor
1. Hur kan vi bättre förstå de olika orsakerna till migration? Detta ger elever möjlighet att resonera kring och analysera olika faktorer som driver migration.
2. Vilken roll spelar samhället i att underlätta integration? Frågan uppmuntrar elever att tänka kritiskt kring samhällets ansvar och insatser för integration.
3. Hur kan kultur påverka en migrants integrationsprocess? Genom denna fråga kan eleverna utforska kulturens inverkan och betydelse i integrationsprocessen.
4. Vilka utmaningar kan migranter möta i det nya landet? Eleverna får möjlighet att identifiera och diskutera potentiella hinder som kan uppstå under integration.
5. På vilket sätt kan positiv representation av migranter påverka samhället? Frågan öppnar för diskussion kring hur medier och representation formar attityder mot migranter.
6. Hur kan vi arbeta för att skapa en mer inkluderande miljö i vår skola? Denna fråga uppmanar till handling och nyfikenhet kring inkludering och dess betydelse.
7. Vilken betydelse har språk för integration? Frågan ger utrymme för att diskutera språkets centrala roll i att skapa förbindelser över kulturer.
8. Hur kan vi lära oss av migranters erfarenheter? Eleverna kan resonera kring värdet av att lyssna på och förstå migranters perspektiv och berättelser.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. För att få betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).