Provkonstruktion
Årskurs: 6
Ämne: HKK
Tema: Hem- och konsumentkunskap
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll, där det betonar vikten av att:
- Matlagning för olika sammanhang.
- Enkla metoder för matlagning, däribland bakning. Enkel planering, organisation och reflektion över arbetet.
- Hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
- Ungas privatekonomi. Relationen mellan inkomst, sparande och konsumtion. Olika sätt att betala och spara.
- Vikten av att äta varierat och balanserat för att må bra.
Kunskapskrav
Provets koppling till ämnets kunskapskrav inriktas på:
- Eleven tillagar enkla måltider och hanterar andra praktiska uppgifter som förekommer i ett hem genom att använda i huvudsak fungerande tillvägagångssätt.
- Eleven beskriver på ett enkelt sätt hur man kan hantera några frågor som rör privatekonomi och konsumtion.
- Eleven värderar på ett enkelt sätt hur val och handlingar som förekommer i ett hem påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Prov
Faktafrågor
- Vilken av följande är ett viktigt verktyg i köket?
- a) Kniv
- b) Måttband
- c) Hatt
- Vad betyder “livsmedelssäkerhet”?
- a) Att maten är god
- b) Att maten är säker att äta
- c) Att maten är billig
- Vilken typ av måltid är bäst för att få i sig tillräckligt med näring?
- a) Enbart godis
- b) En balanserad måltid
- c) Fast food
- Vad innebär att planera sin ekonomi?
- a) Att veta hur mycket pengar man har och hur man ska använda dem
- b) Att spendera så mycket som möjligt
- c) Att inte hålla koll på sina utgifter
- Vilket av följande kan användas för att mäta ingredienser?
- a) Måttskopa
- b) Termometer
- c) Timer
- Vad är en bra metod för att spara pengar?
- a) Att alltid handla på kredit
- b) Att sätta av en del av sin inkomst
- c) Att spendera allt man har
- Vad är en viktig del av hygien i köket?
- a) Att hålla fönstren öppna
- b) Att tvätta händerna innan man lagar mat
- c) Att använda en gammal trasa
- Varför är det viktigt att äta varierat?
- a) För att bli tjock
- b) För att få i sig alla nödvändiga näringsämnen
- c) För att det smakar gott
- Vad kallas en metod för återvinning av mat?
- a) Kompostering
- b) Slänga i soporna
- c) Låta den stå framme
- Vad kan påverka våra konsumtionsval?
- a) Reklam
- b) Regnväder
- c) Bilens färg
- Vad är en reklam?
- a) En metod för att sälja produkter
- b) En typ av mat
- c) En gammal tidning
- Vilket av följande är en bra hälsovanor?
- a) Att alltid äta snabbmat
- b) Att äta frukt och grönsaker
- c) Att hoppa över frukost
- Vad är det första steget innan man lagar mat?
- a) Att sätta på musik
- b) Att läsa receptet
- c) Att sova
- Hur skiljer sig sparande från konsumtion?
- a) Sparande handlar om att spara pengar, konsumtion handlar om att spendera dem
- b) Det är samma sak
- c) Sparande är att ge bort pengar
- Vilken utav följande är ett exempel på en balans i kosten?
- a) Grönsaker, proteiner och kolhydrater i varje måltid
- b) Pannkakstårta till frukost, lunch och middag
- c) Bara snacks
Resonerande frågor
- Reflektera över varför det är viktigt att laga mat hemma och inte alltid äta ute. (Syftet är att eleverna ska visa sin förståelse för hälsa och ekonomi.)
- Diskutera hur reklam kan påverka våra val i matbutiken. (Syftet är att eleverna ska analysera och värdera påverkan av reklam.)
- Resonera kring hur du skulle planera en veckomeny för att äta hälsosamt. (Syftet är att eleverna ska visa sin förmåga att planera och organisera.)
- Beskriv skillnaden mellan olika betalmetoder och deras för- och nackdelar. (Syftet är att eleverna ska reflektera över privatekonomiska val.)
- Diskutera hur man kan minska matsvinn i hemmet. (Syftet är att eleverna ska tänka kritiskt och utveckla hållbara matvanor.)
- Resonera om hur kulturella traditioner kan påverka vår matkonsumtion. (Syftet är att uppmuntra elever att tänka på kulturell variation och traditioner.)
- Reflektera över hur en balanserad kost kan påverka ens livskvalitet. (Syftet är att eleverna ska kunna koppla kost till hälsa.)
- Diskutera hur ekonomiska beslut kan påverka livsstilen och miljön. (Syftet är att få eleverna att tänka på samspelet mellan ekonomi och miljö.)
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
- Faktafrågor: 1 poäng per fråga (max 15 poäng)
- Resonerande frågor: 3 poäng per fråga (max 21 poäng)
Totalt antal poäng: 36
För betyg E krävs minst 8 poäng (minimum 2 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).