Lektionsplanering i Matematik för Årskurs 2
Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Taluppfattning, Addition och Subtraktion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 2 fortsätter eleverna att utveckla sin taluppfattning och arbeta med addition och subtraktion av naturliga tal. Undervisningen ska omfatta strategier för att utföra och kontrollera beräkningar samt förståelse för sambandet mellan dessa operationer. Eleverna ska också introduceras till begrepp som växlande och skriva matematiska uttryck för att lösa problem.
Kunskapskrav:
Eleven kan lösa enklare räkneuppgifter med addition och subtraktion, och använda matematiska begrepp med viss säkerhet. Eleven kan också beskriva och resonera kring sina lösningar samt kontrollera rimligheten i sina beräkningar.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till taluppfattning (10 min)
- Vad innebär taluppfattning och hur hjälper det oss i matematik?
- Diskutera naturliga tal och deras egenskaper.
- Ge exempel på hur vi använder tal i vardagen.
Addition och subtraktion med större tal (15 min)
- Lär ut att addera och subtrahera tvåsiffriga tal.
- Använd konkreta exempel och låt eleverna arbeta med uppgifter i par.
- Introducera “växling” genom exempel som 15 + 7 = 22 som kan omformas till (15 + 5 + 2).
Strategier för beräkningar (10 min)
- Diskutera olika strategier för att utföra addition och subtraktion (t.ex. använda fingrar eller räknetavla).
- Låt eleverna öva sina strategier genom att lösa matematiska problem.
- Dela ut uppgifter och hjälp eleverna att identifiera deras möjliga lösningar.
Problemlösning med addition och subtraktion (15 min)
- Låt eleverna arbeta med matematiska problem som involverar addition och subtraktion.
- Diskutera hur man kan använda siffror och matematiska tecken för att uttrycka sina lösningar.
- Avsluta med att dela med sig av de matematiska problem de löste i små grupper.
Aktivitet
En aktivitet kan innebära att eleverna skapar en “matte-vandring” där de löser olika matematiska problem utspridda runtom i klassrummet. Varje station kan ha ett uppdrag kopplat till addition och subtraktion. Användaren kan skriva “Aktivitet” så tar jag fram en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är skillnaden mellan plus och minus? (Svar: Plus är addition, minus är subtraktion)
- Nämn ett exempel på en addition (Svar: 23 + 15 = 38)
- Vad händer med talet när vi subtraherar? (Svar: Mängden minskar)
- Kan du ge ett exempel på ett tal som är större än 50? (Svar: 51, 52, 53 etc.)
- Varför är det viktigt med taluppfattning? (Svar: För att kunna lösa problem i vardagen)
Hemuppgift
Eleverna får i hemuppgift att samla in olika priser på tre saker (t.ex. leksak, bok, och …