En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 4. Biologi – Ekologisk hållbarhet



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 4
Ämne: Biologi
Tema: Ekologisk hållbarhet – hur kan vi leva mer hållbart?

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om ekologisk hållbarhet och hur deras handlingar påverkar miljön samt att uppmuntra till reflektion kring egna val i vardagen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om vikten av ekologisk hållbarhet och hur våra handlingar påverkar miljön. Eleverna ska få kännedom om hållbara levnadsvanor och konkreta sätt att minska sin påverkan på natur och ekosystem.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva vad ekologisk hållbarhet innebär och ge exempel på hur man kan leva mer hållbart i vardagen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder ekologisk hållbarhet?
A) Att använda alla resurser innan de tar slut
B) Att leva på ett sätt som bevarar jordens resurser för framtida generationer
C) Att konsumera mer för att stödja ekonomin
D) Att ignorera miljöfrågor
B

2. Vilken av följande alternativ är en hållbar vana?
A) Att alltid använda plastförpackningar
B) Att återvinna plast och papper
C) Att kasta skräp i naturen
D) Att köpa produkter med mycket förpackning
B

3. Hur kan vi minska vår påverkan på miljön genom matval?
A) Genom att välja ekologiska eller lokalt producerade livsmedel
B) Genom att äta mer snabbmat
C) Genom att köpa mer importerade livsmedel
D) Genom att ignorera näringsinnehåll
A

4. Vad innebär “ekologisk mat”?
A) Mat som är dyrare än andra alternativ
B) Mat som är producerad utan kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel
C) Mat som alltid är fryst
D) Mat som inte får innehålla några ingredienser
B

5. Vad är en fördel med att spara vatten?
A) Det minskar kostnaderna för vatten
B) Det gör att vi kan använda mindre tid på att diska
C) Det har ingen positiv effekt
D) Det kan öka vattenförbrukningen
A

6. Vilken av följande aktiviteter bidrar till ekologisk hållbarhet?
A) Att köra bil ensam till skolan varje dag
B) Att cykla eller gå till skolan
C) Att slänga matrester i soporna
D) Att lämna lamporna på hela tiden
B

7. Vilken påverkan har överkonsumtion på miljön?
A) Ingen påverkan alls
B) Positiv påverkan genom att skapa fler jobb
C) Negativ påverkan genom att öka avfall och resursutnyttjande
D) Det gör att vi lär oss mer om vår miljö
C

8. Vad innebär att göra medvetna val?
A) Att inte bry sig om konsekvenserna av våra val
B) Att alltid välja det billigaste alternativet
C) Att tänka på hur våra val påverkar miljön och framtiden
D) Att alltid välja produkter med mest förpackning
C

9. Vilken av följande är en metod för att spara energi?
A) Att lämna apparater på standby
B) Att använda energisnåla lampor
C) Att använda gamla glödlampor
D) Att spara el genom att ha fler apparater öppna
B

10. Vad kan vi göra för att påverka koldioxidutsläppen?
A) Köra bil mer
B) Minska konsumtionen av kött och mejeriprodukter
C) Inte bry oss om vad vi äter
D) Öka användningen av plastprodukter
B

11. Hur påverkar plast i havet ekosystemet?
A) Inga negativa effekter
B) Plast skadar djur och deras livsmiljö
C) Plast gör havet mer rent
D) Det är bra för fiskeindustrin
B

12. Vad kännetecknar en hållbar stad?
A) Mycket trafik och föroreningar
B) Att bevara grönområden och erbjuda bra kollektivtrafik
C) Fler fabriker i staden
D) Högre energiförbrukning
B

13. Vilken är en av de största källorna till koldioxidutsläpp?
A) Jordbruk
B) Transportindustrin
C) Avfallshantering
D) Förpackningar
B

14. Vilken av följande är en metod för att öka medvetenheten om hållbarhet?
A) Att lägga ansvaret på andra
B) Att utbilda människor om hållbara val och miljöpåverkan
C) Att ignorera miljöfrågor
D) Att alltid välja det enklaste alternativet
B

15. Vad innebär att äta lokalt?
A) Att äta mat som är producerad nära där vi bor
B) Att äta mat som är köpt på internet
C) Att alltid välja importerade varor
D) Att äta mat utan ursprungsbeskrivning
A

Resonerande frågor

1. Beskriv vad du tror är den största utmaningen för att uppnå ekologisk hållbarhet i dagens samhälle. Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över komplexiteten i problemet.

2. Hur kan du personligen bidra till en mer hållbar framtid? Här får eleverna möjlighet att tänka på sina egna handlingar och dess möjlighet till förändring.

3. Diskutera vikten av att sprida kunskap om ekologisk hållbarhet till andra. Eleverna ges möjlighet att tänka på utbildningens roll i hållbarhetsfrågor.

4. Vad kan skolor göra för att främja hållbara vanor bland elever? Denna fråga öppnar för samhällsaspekten av hållbarhet.

5. Reflektera över hur dina val påverkar andra människor och naturen. Elever får möjligheten att koppla sina handlingar till större sammanhang.

6. Vilken roll tycker du staten bör spela i att främja hållbarhet? Detta ger eleverna chans att diskutera och tänka på politikens roll.

7. Hur kan familjer uppmuntra varandra till hållbarhet? Här ges eleverna möjlighet att se på dynamiken inom hushållet.

8. Vad ser du som den mest effektiva metoden för att bekämpa klimatförändringar? Genom denna fråga kan eleverna själva fundera över lösningar och strategier.

Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 15 poäng möjligt.
Resonerande frågor: 2 poäng per fråga, totalt 16 poäng möjligt.

Uppnått sammanlagda poäng för betyg:
E: 8 poäng
C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)