En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 2. Matematik – Positionssystemet

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering

Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Positionssystemet

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.
  • Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal.
  • Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
  • De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
  • Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar. [Lgr 22, Matematik, Åk. 1-3]

Betygskriterier

  • Eleven visar grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och använder dem med tillfredsställande säkerhet.
  • Eleven beskriver tals inbördes relation samt delar upp tal.
  • Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal.
  • Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten. [Lgr 22, Matematik, Åk. 3]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till positionssystemet (10 min)

  • Förklara vad positionssystemet är.
  • Ge exempel på hur olika siffror får olika värden beroende på deras position.
  • Använd en illustration för att visa struktur i talsystemet.
  • Diskutera varför vi använder positionssystemet i vardagen.

Genomgång av naturliga tal (10 min)

  • Introducera naturliga tal och deras egenskaper.
  • Värdera talens storlek och betydelse.
  • Visa hur naturliga tal kan delas upp och användas i praktiska situationer.
  • Låt eleverna ge exempel på naturliga tal de kan se runt omkring sig.

Räknesättens roll (15 min)

  • Gå igenom de fyra räknesätten: addition, subtraktion, multiplikation och division.
  • Förklara hur de används i samband med positionssystemet.
  • Ge exempel på hur man kan använda räknesätten i verkliga situationer.
  • Diskutera vikten av att kunna växla mellan de olika räknesätten beroende på problemets natur.

Praktiska övningar (15 min)

  • Dela ut uppgifter där eleverna får öva på att använda naturliga tal och räknesätten i klassrummet.
  • Arbeta gärna i små grupper för att främja samarbete.
  • Låt eleverna använda konkreta material som block eller siffror för att komplettera sin förståelse.

Ämnesbegrepp

Begrepp Förklaring Etymologi
Positionssystemet En metod att representera tal där varje siffra har ett värde beroende på sin position. Latinska “positio” – ställning.
Naturliga tal Hela positiva tal som används för att räkna och mäta. Från latin “naturalis” – naturlig.
Räknesätt De olika metoderna för att utföra beräkningar, inklusive addition, subtraktion, multiplikation och division. Svenska “räkna” – beräkna.
Tal En symbol eller ett uttryck som representerar ett antal. Från latin “numerus”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur tror ni att matematik påverkar vårt dagliga liv? Kan ni ge exempel på situationer där ni använder matematik?
  • B. Vad skulle hända om vi inte hade ett positionssystem? Hur skulle vi kunna räkna och beräkna?
  • C. Kan ni tänka er några fördelar eller nackdelar med att använda naturliga tal i vardagen istället för andra typer av tal?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skapa en egen “nummerlinje”. De ska använda rep eller stenar för att illustrera olika naturliga tal. Varje grupp ska plocka upp ett antal stenar (oberoende av storlek) och märka varje med ett nummer. De ska sedan presentera sina nummerlinjer för klassen, förklara hur de organiserade sina tal och diskutera vad talens position betyder.

Exit-ticket

  • Vad betyder positionssystemet?
  • Ge ett exempel på ett naturligt tal.
  • Vilka fyra räknesätt finns det?
  • Hur kan vi använda naturliga tal i vardagen?
  • Vad innebär det att rimlighetsbedöma sina beräkningar?

Hemuppgift

Eleverna ska ta med sig ett exempel på en “matematisk situation” de har stött på under helgen, som kanske handlar om att räkna leksaker, pengar eller tid. De ska skriva ner vad de gjorde och reflektera över vilka tal och räknesätt de använde. Hemuppgiften syftar till att koppla teorin till elevens egna liv.

Citat

“Matematik är musik för fogarna.” – James Joseph Sylvester, 1814-1897. Detta citat talar om samspelet och harmoni i matematik, vilket kan kopplas till lektionen där eleverna lär sig om system och samband i matematik.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Addition och subtraktion med hjälp av talbilder”. Denna lektion syftar till att fördjupa förståelsen för hur räknesätten används i samband med naturliga tal.