En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Biologi – Om kroppen

Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Om kroppen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om människokroppens organ, dess funktioner samt betydelsen av kost och hälsa. Provets frågor är utformade för att ge en bredd av kunskap och fördjupning kring temat “Om kroppen”.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

  • Några av människans organ, deras namn och översiktliga funktion.
  • Människans upplevelser av ljus, ljud, värme, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
  • Betydelsen av kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra. [Lgr 22, Biologi, Åk. 1-3]

Betygskriterier:

Eleven visar grundläggande kunskaper om natur, kropp och hälsa, kraft och rörelse samt material och ämnen. Utifrån egna upplevelser och utforskande av närmiljön beskriver eleven enkla naturvetenskapliga samband i naturen och människokroppen. Utifrån tydliga instruktioner utför eleven enkla fältstudier, observationer och experiment. [Lgr 22, Biologi, Åk. 3]

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande organ pumpar blod genom kroppen?
    A) Lungor
    B) **Hjärta**
    C) Mage
    D) Hjärna
  2. Vilket organ är viktigt för att andas?
    A) **Lungor**
    B) Hjärta
    C) Lever
    D) Njurar
  3. Vilket sinne används för att höra ljud?
    A) Känsel
    B) Smak
    C) **Hörsel**
    D) Syn
  4. Vad är en viktig del av en hälsosam kost?
    A) Socker
    B) **Frukt**
    C) Snabbmat
    D) Läsk
  5. Vilket av följande sinnen hjälper oss att känna dofter?
    A) Syn
    B) **Lukt**
    C) Hörsel
    D) Känsel
  6. Vad hjälper njurarna med?
    A) **Filtrera blodet**
    B) Pumpar blod
    C) Andas
    D) Smälta mat
  7. Hur många sinnen har människan?
    A) Tre
    B) **Fem**
    C) Sex
    D) Sju
  8. Vilket organ hjälper oss att tänka?
    A) Hjärta
    B) **Hjärna**
    C) Lever
    D) Lungor
  9. Vad hjälper oss att känna beröring?
    A) Smak
    B) **Känsel**
    C) Syn
    D) Hörsel
  10. Vilket av följande är viktigt för bra hälsa?
    A) Ingen motion
    B) **Sömn**
    C) Endast socker
    D) Att vara stilla
  11. Vilka organ ingår i matsmältningssystemet?
    A) Hjärta och lungor
    B) **Mage och tarmar**
    C) Hjärna och njurar
    D) Lever och lungor
  12. Vad kallas processen när vi äter mat?
    A) **Matsmältning**
    B) Andning
    C) Blodcirkulation
    D) Rörelse
  13. Vad kan vi göra för att hålla oss friska?
    A) Äta skräpmat
    B) **Motionera**
    C) Vara stilla
    D) Inte sova
  14. Vilket organ är viktigt för att rena blodet?
    A) **Njurar**
    B) Hjärta
    C) Lungor
    D) Hjärna
  15. Vilka är de fem sinnena?
    A) Känsel, smak, lukt, syn och hörsel
    B) **Känsel, smak, lukt, syn och hörsel**
    C) Bara smak och lukt
    D) Endast syn och hörsel

Resonerande frågor

  1. Beskriv varför det är viktigt att känna till de olika organens funktioner i kroppen.
    Syftet med denna fråga är att låta eleverna koppla kunskap till verklighet och betydelsen av organens funktioner.
  2. Hur påverkar kosten vår hälsa och vårt välmående?
    Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över sambandet mellan kostval och hälsa.
  3. Vilka konsekvenser kan det få att inte få tillräckligt med sömn?
    Här får eleverna undersöka betydelsen av sömn för den fysiska och psykiska hälsan.
  4. Ge exempel på hur sinnena används i vardagen.
    Eleverna får visa sin förståelse för sinnenas praktiska användning i livet.
  5. Vad kan vi göra för att främja vår hälsa i skolan?
    Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på praktiska åtgärder för att må bättre i skolan.
  6. Reflektera över sambandet mellan motion och hälsa.
    Eleverna får möjlighet att diskutera hur fysisk aktivitet påverkar hälsan.
  7. Varför är det viktigt att förstå grundläggande biologi när det kommer till vår kropp?
    Denna fråga syftar till att låta eleverna se värdet av biologisk kunskap för personlig hälsa.
  8. Hur kan vi använda vår kunskap om kroppen för att hjälpa andra?
    Frågan ger eleverna möjlighet att tänka på empati och hur kunskap kan tillämpas i sina liv.

Bedömning

Faktafrågorna är värda 1 poäng varje och totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger möjlighet för upp till 5 poäng vardera, totalt 20 poäng. För att uppnå betyget E krävs 15 poäng, för betyget C krävs 25 poäng och för betyget A krävs 30 poäng, där eleven också måste ha poäng från minst 3 av de resonerande frågorna.


×