# Lektionsplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Truckteknik
**Tema:** Underhåll och funktionskontroll av truckar
**Koppling till styrdokument**
**Centralt innehåll**
Denna lektion syftar till att ge eleverna kunskap om de nödvändiga rutinerna för underhåll och inspektion av truckar. Eleverna lär sig att förstå betydelsen av underhåll för säkerhet och prestanda.
**Kunskapskrav**
Eleven ska kunna utföra grundläggande underhåll och inspektioner av truckar samt förstå vikten av regelbundet underhåll.
**Lärarledda instruktioner**
**Introduktion till underhåll** (10 min)
– Förklara vad underhåll innebär och varför det är viktigt för truckars drift.
– Diskutera olika typer av underhåll: förebyggande, korrektivt och rutinmässigt.
**Funktionskontroller** (15 min)
– Genomgå vanliga funktionskontroller som ska genomföras innan man kör truck.
– Demonstrera hur man kontrollerar viktiga komponenter som däck, bromsar och lysen.
– Diskutera åtgärder om man identifierar problem under inspektionen.
**Praktiska övningar** (15 min)
– Eleverna delas in i grupper och får en checklist för underhåll.
– Varje grupp ska genomföra inspektion av en truck och dokumentera sina iakttagelser.
**Diskussion och reflektion** (10 min)
– Gå igenom vad grupperna har lärt sig under praktiska övningar.
– Diskutera varför det är viktigt att hålla truckarna i bra skick.
**Aktivitet**
Eleverna får i uppgift att skapa en underhållsplan för en specifik trucktyp. Planen ska omfatta regelbundna inspektioner och underhållsåtgärder som behöver genomföras. Denna övning hjälper dem att tillämpa sina kunskaper i praktiken.
**Exit-ticket**
– Vad är syftet med underhåll av truckar? (Att säkerställa driftsäkerhet och säkerhet.)
– Nämn en typ av underhåll. (Förebyggande, korrektivt eller rutinmässigt.)
– Vad bör kontrolleras vid en inspektion av en truck? (Däck, bromsar, lysen, mm.)
– Vad ska göras om ett problem upptäcktes under inspektionen? (Åtgärdas omedelbart eller rapporteras.)
– Varför är det viktigt med dokumentation av inspektioner? (För att följa upp underhåll och säkerhet.)
**Hemuppgift**
Som hemuppgift ska eleverna skriva en rapport om vikten av underhåll och funktionskontroller, där de ska ta upp exempel på hur bristande underhåll kan leda till olyckor. Skriv *”Hemuppgift”* så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
**Citat**
*”Prevention är bättre än botemedel.”* – Okänd
Citatet betonar vikten av att proaktivt hantera underhåll för att förhindra problempotential innan de uppstår.
**Nästa lektion**
**Förslag på tema för nästa lektion:** Lastbalans och belastningsberäkningar
Den föreslagna lektionen syftar till att introducera principerna för lastbalans och hur man utför belastningsberäkningar. Skriv *”Nästa”* så tar jag fram nästa lektion åt dig.