Provkonstruktion
Årskurs: 7
Ämne: Hinduism
Tema: Hinduismens centrala tankar och ritualer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll kopplar till läroplanens centrala innehåll i religionskunskap, där ett av områdena handlar om “Några huvuddrag inom hinduism och buddhism” samt “Religionernas uppkomst, spridning och geografiska utbredning i dag”.
Kunskapskrav
Provet kommer att utvärdera följande kunskapskrav:
- Eleven kan beskriva och ge exempel på centrala tankegångar inom hinduism.
- Eleven kan redogöra för skillnader och likheter mellan hinduism och andra religioner.
- Eleven kan reflektera och resonera kring religionens betydelse för individer och grupper i samhället.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas Hinduisms heliga skrifter?
- a) Koranen
- b) Veda
- c) Bibeln
- d) Tao Te Ching
- Vilken avgörande gudomlighet är känd som skaparen inom hinduismen?
- a) Vishnu
- b) Brahma
- c) Shiva
- d) Krishna
- Vilket djur är heligt i hinduismen?
- a) Får
- b) Ko
- c) Häst
- d) Elefant
- Vad är “karma” i hinduismens tro?
- a) En gudom
- b) Handlingens konsekvens
- c) Själen
- d) En ritual
- Vad betyder “moksha”?
- a) En sorts tempel
- b) Befrielse och återfödelse
- c) En helig bok
- d) En gud
- Vilken av följande festivaler firas för att uppmärksamma ljusets seger över mörkret?
- a) Holi
- b) Diwali
- c) Navaratri
- d) Makar Sankranti
- Vem är känd som “den bevarande guden” inom hinduismen?
- a) Vishnu
- b) Brahma
- c) Shiva
- d) Rama
- Vad kallas det cykel av födelse, död och återfödelse i hinduism?
- a) Nirvana
- b) Samsara
- c) Karma
- d) Moksha
- Vilken ritual kännetecknar den hinduiska övergången till vuxenliv?
- a) Baptism
- b) Upanayana
- c) Bar mitzvah
- d) Konfirmation
- Varifrån härstammar hinduismen?
- a) Kina
- b) Indien
- c) Japan
- d) Iran
- Vad är puja?
- a) En gudstjänst
- b) En tillbedjan eller ritual
- c) En helig skrift
- d) En typ av mat
- Vilken symbol representerar hinduisk religion?
- a) Korset
- b) Halvmåne
- c) Om
- d) Stjärnan
- Vad kallar hinduer den gudom som är känd som förstörelsens gud?
- a) Vishnu
- b) Shiva
- c) Brahma
- d) Ganesh
- Vilket är ett av de fyra mål som hinduer strävar efter i livet?
- a) Nöje
- b) Dharma
- c) Vetenskap
- d) Hälsa
- Vilken av följande är inte en del av den hinduiska tröjan?
- a) Reinkarnation
- b) Karma
- c) Filosofi i vetenskap
- d) Dharma
Resonerande frågor
- Diskutera hur förståelsen av karma kan påverka hur en individ lever sitt liv. (Syftet är att se elevens förmåga att koppla teoretiska principer till praktiska livserfarenheter.)
- Jämför och kontrastera hinduismens syn på gudar med en annan religions syn, exempelvis kristendomen. (Denna fråga syftar till att uppmana till djupare analys och jämförelse mellan olika religiösa traditioner.)
- Reflektera över betydelsen av ritualer i hinduismen och hur de kan påverka individens identitet. (Frågan uppmanar till självreflektion och kritiskt tänkande kring religionens roll i identitetsskapande.)
- Beskriv hur olika sociala frågor, såsom kastsystemet, kan påverkas av religiösa uppfattningar inom hinduismen. (Syftet är att få eleverna att resonera kring komplexa samhällsstrukturer och deras relation till religion.)
- Hur kan hinduismens syn på liv och död ge tröst till troende? Reflektera över detta i relation till samtida samhällsfrågor. (Denna fråga uppmanar eleverna att koppla religiösa koncept till aktuella frågor och personliga upplevelser.)
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng).
Resonerande frågor: 3 poäng för varje välgrundat och genomarbetat resonemang (totalt 15 poäng).
- E-nivå: Minst 8 poäng totalt (varav minst 1 poäng från resonerande frågor)
- C-nivå: Minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: Minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)
Detta prov syftar till att både mäta grundläggande kunskaper och förmågan till kritiskt tänkande och djupgående diskussioner.