Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Miljö- och energikunskap
Tema: Energibesparing och effektivisering
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse av begreppen energibesparing och energieffektivisering samt deras förmåga att tillämpa dessa metoder i praktiska sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar metoder och strategier för energibesparing och hur energihantering kan göras mer effektiv för att minska resursförbrukningen och miljöpåverkan.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och tillämpa metoder för energibesparing och effektivisering i praktiska sammanhang samt reflektera över effekterna av dessa åtgärder.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande är en metod för energibesparing?
- A) Använda glödlampor
- B) Installera solpaneler
- C) Lämna apparater på standby
- D) Använda LED-lampor
2. Vad innebär energieffektivisering?
- A) Att använda mer energi
- B) Att minska energiförbrukningen utan att minska kvaliteten
- C) Att byta energikälla
- D) Att öka energikostnader
3. Vilket av följande är inte en fördel med energibesparing?
- A) Minskar koldioxidutsläpp
- B) Sänker energikostnader
- C) Ökar bekvämligheten
- D) Minskar resursförbrukningen
4. Vad är en vanlig teknik inom energieffektivisering?
- A) Värmepumpar
- B) Isolering av byggnader
- C) Användning av oljelampor
- D) Eldstäder
5. Vilken av följande kan öka energimedvetenheten?
- A) Ignorera energiräkningar
- B) Utbildning och information
- C) Använda mer el
- D) Köpa fler elektriska apparater
6. Vad är en potentiell nackdel med energibesparing?
- A) Ingen nackdel
- B) Initiala kostnader för investeringar
- C) Ökad energiförbrukning
- D) Minskad livskvalitet
7. Vilken åtgärd kan förbättra energieffektiviseringen i hemmet?
- A) Använda äldre apparater
- B) Stänga av värmen på vintern
- C) Använda energieffektiva apparater
- D) Låta fönster stå öppna på vintern
8. Vad är syftet med en energibesparingsplan?
- A) Att öka energiförbrukning
- B) Att identifiera och genomföra energibesparingsåtgärder
- C) Att förhindra energibesparing
- D) Att minska kostnader för energi
9. Vilket av följande bidrar till energibesparing?
- A) Regelbundet underhåll av apparater
- B) Att använda apparater konstant
- C) Att inte stänga av ljuset
- D) Att öppna kylskåpet ofta
10. Vilken metod används för att mäta energiförbrukning i en byggnad?
- A) Vågen
- B) Termometern
- C) Energimätare
- D) Mätsticka
11. Vilken typ av byggmaterial kan bidra till energieffektivisering?
- A) Plast
- B) Isolerande material
- C) Trä
- D) Betong
12. Vilka är fördelarna med att använda smarta hem-teknologier?
- A) Optimal energianvändning och fjärrstyrning av apparater
- B) Ingen kontroll över energiförbrukning
- C) Ökade energikostnader
- D) Ingen feedback på energiförbrukning
13. Vad kan en enkel åtgärd för energibesparing i hemmet vara?
- A) Öppna fönstren på vintern
- B) Använda energibesparande lampor
- C) Lämna apparater på standby
- D) Höja termostatens inställning
14. Vilken åtgärd kan ha positiv effekt på lokalsamhället i fråga om energibesparing?
- A) Minska informering om energibesparing
- B) Främja gemensamma initiativ för energibesparing
- C) Ignorera energieffektivisering
- D) Öka energiförbrukning
15. Vad innebär begreppet “hållbar energi”?
- A) Energi som alltid är tillgänglig
- B) Energi som kan användas utan att skada miljön
- C) Energi från fossila bränslen
- D) Energi med hög kostnad
Resonerande frågor
1. Beskriv hur energibesparingsmetoder påverkar den globala uppvärmningen.
Syftet är att låta eleverna analysera och reflektera över sambanden mellan energibesparing och miljöpåverkan.
2. Diskutera hur medvetenhet om energibesparing kan förändra vårt sätt att leva.
Frågan ger möjlighet för eleverna att reflektera över deras egna vanor och hur de kan påverka andra.
3. Vilka tekniska innovationer skulle kunna bidra till framtida energibesparing?
Genom att resonera kring framtidens lösningar får eleverna möjlighet att visa djupare förståelse och kreativitet.
4. Reflektera över dina egna energivanor och hur de kan förbättras.
Denna fråga uppmuntrar självreflektion och praktisk tillämpning av kunskapen.
5. Hur kan skolor bli mer energieffektiva och vad skulle det innebära för studenterna?
Syftet är att koppla elevens lärande och livsmiljö till praktiska energieffektiviseringsåtgärder.
6. Vilken roll har politiska beslut i energibesparing och effektivisering?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka kritiskt om hur beslut påverkar samhället.
7. Hur kan vi balansera behovet av energi med miljöansvar?
Frågan ger möjlighet till djupgående resonemang kring ekologi och ekonomi.
8. Vad anser du är det största hindret för energibesparing och hur kan det övervinnas?
Den här frågan utmanar eleverna att kritiskt analysera hinder och föreslå lösningar.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och väldefinierad respons ger 2 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).