Lektionsplanering i journalistik
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Journalistik, reklam och information 1
Tema: Grunderna i journalistik och nyhetsrapportering
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll omfattar grunderna i journalistik, inklusive nyhetsvärdering, källkritik och rapporteringstekniker. Lektionen kommer även att innefatta diskussioner om etik och ansvar inom journalistiken.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för och tillämpa grundläggande journalistiska begrepp och principer samt analysera nyhetsinnehåll med fokus på källkritik och journalistisk etik.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till journalistik och nyhetsrapportering (10 min)
- Diskutera vad journalistik innebär och varför den är viktig för demokratin och samhället.
- Presentera nyhetsrapporteringens roll och skillnader mot andra former av kommunikation.
- Ta upp vad som definierar en nyhet och vad som gör en historia nyhetsvärdig.
Nyhetsvärdering och källkritik (15 min)
- Gå igenom de faktorer som bedömer nyhetsvärde (aktualitet, osv.).
- Diskutera vikten av källkritik och hur man bedömer trovärdigheten hos källor.
- Presentera verktyg och metoder för att utvärdera information, inklusive faktakoll och verifiering.
Strukturera en nyhetsartikel (15 min)
- Gå igenom de grundläggande delarna av en nyhetsartikel: rubrik, ingress, brödtext och citat.
- Presentera exempel på välstrukturerade nyhetsartiklar och diskutera vad som fungerar bra.
- Diskutera olika journalistiska stilar och anpassningar beroende på målgrupp och medium.
Praktisk övning: Skriv en nyhetsartikel (10 min)
- Eleverna delas in i grupper och får en aktuell händelse (eller får välja en) att skriva en kort nyhetsartikel om.
- Artiklarna ska innehålla alla grundläggande delar och återspegla god källkritik.
- Läraren går runt och ger stöd och vägledning under övningen.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter och diskutera insikter om vikten av journalistisk integritet och praktik.
- Ställ frågor om elevernas framtidsplaner inom journalistik eller korrespondens och hur de ser på sin roll som informationstagarusan.
Aktivitet
Grupperna presenterar sina nyhetsartiklar för klassen, och de ska ge feedback på varandras arbete och diskutera hur faktorer som källkritik och nyhetsvärde blev hanterade.
Exit-ticket
- Vad var den mest intressanta insikten du fick om nyhetsrapportering?
- Hur viktig anser du att källkritik är inom journalistiken?
- Nämn en utmaning du tror att journalister står inför idag.
- Vilken del av att skriva en nyhetsartikel tyckte du var mest utmanande?
- Hur ser du på journalistens roll i samhället?
Svar: Jag insåg att [exempel].
Svar: Källkritik är viktigt eftersom [exempel].
Svar: En utmaning är [exempel].
Svar: Jag tyckte att [exempel] var mest utmanande.
Svar: Journalisten har en viktig roll eftersom [exempel].
Hemuppgift
Eleverna ska välja en nyhetshändelse och skriva en kort analys av hur den rapporterades i olika medier. De ska diskutera skillnaderna i presentation, nyhetsvärdering och källor. Denna uppgift ska lämnas in före nästa lektion.