En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Pedagogiskt ledarskap – Konflikthantering och problemlösning i grupp

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Pedagogiskt ledarskap

Tema: Konflikthantering och problemlösning i grupp

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om teknik och strategier för att hantera konflikter inom grupper, samt effektiva metoder för problemlösning. Fokus ligger på att förstå och tillämpa dessa färdigheter i pedagogiska miljöer.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för och analysera metoder för konflikthantering och problemlösning samt tillämpa dessa insikter i praktiska pedagogiska situationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till konflikthantering (10 min)

  • Diskutera vad konflikter är och varför de uppstår i grupper, särskilt inom utbildning och activity-ledarskap.
  • Presentera vanliga orsaker till konflikter, såsom olika åsikter, bristande kommunikation eller konkurrens.
  • Betona vikten av att hantera konflikter konstruktivt för att främja en positiv lärmiljö.

Olika strategier för konflikthantering (15 min)

  • Gå igenom olika metoder för konflikthantering, inklusive:
    • Medling
    • Aktivt lyssnande
    • Förhandling
    • Samarbetsmodell
  • Diskutera hur varje strategi kan användas i olika situationer och deras fördelar och nackdelar.

Problemlösning i grupp (15 min)

  • Diskutera hur man kan identifiera och definiera problem i gruppsammanhang.
  • Introducera problemlösningsteorier, såsom den kreativa problemlösningsmetoden och den systematiska metodiken för problemlösning (exempel: PDCA-cykeln).
  • Ge exempel på effektiva strategier för att lösa problem tillsammans och uppmuntra gruppens delaktighet.

Praktisk övning: Simulera en konflikt (10 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en fiktiv konflikt att diskutera och hantera.
  • Grupperna ska använda de tekniker och strategier som diskuterades under lektionen för att lösa konflikten.
  • Läraren observerar och ger stöd under övningen, samt ger feedback på hur konflikthanteringen genomfördes.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta de centrala punkterna från lektionen och diskutera vilken metod för konflikthantering eleverna tyckte var mest användbar.
  • Fråga eleverna om de kan se sig själva använda dessa metoder i framtida situationer och hur detta kan påverka deras ledarskapsförmågor.
  • Diskutera hur en god konflikthantering kan förbättra den allmänna arbetsmiljön.

Aktivitet

Grupperna presenterar sina konfliktscenarier och hur de använde strategier för att hantera dem. Diskussionerna syftar till att ge insikter om hur praktisk tillämpning av teorier kan ge tydliga resultat.

Exit-ticket

  • Vad har du lärt dig idag om konflikthantering?
    Svar: Jag har lärt mig [exempel].
  • Vilken strategi för konflikthantering tycker du skapar mest positiva resultat?
    Svar: Jag tycker att [exempel] skapar mest positiva resultat.
  • Nämn en metod för att lösa problem som du skulle vilja använda i framtida ledarskap.
    Svar: Jag skulle vilja använda [exempel].
  • Hur tror du att god konflikthantering kan påverka gruppens dynamik?

×