Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Ng-ljudet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om ng-ljudet i det svenska språket, inklusive deras förmåga att läsa, stava och använda ord som innehåller detta ljud i egna meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska arbeta med och förstå betydelsen av olika ljud i det svenska språket, särskilt ng-ljudet i ord som “sång” och “lång”.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller ng-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som innehåller ng-ljudet.
Prov
Faktafrågor
- Vilket ljud undersöker vi i denna lektion?
- A) L-ljudet
- B) Ng-ljudet
- C) K-ljudet
- D) T-ljudet
- Nämn ett ord som innehåller ng-ljudet.
- A) Bil
- B) Sång
- C) Lång
- D) Hus
- Hur stavar man till orden som innehåller ng-ljudet?
- A) S-O-N-G
- B) S-Å-N-G
- C) S-A-N-G
- D) S-O-N
- I vilket ord förekommer ng-ljudet?
- A) Fågel
- B) Sång
- C) Båt
- D) Sol
- Vad kan ng-ljudet liknas vid i andra språk?
- A) K-ljudet
- B) Nj-ljudet
- C) F-ljudet
- D) T-ljudet
- Vilken av följande meningar innehåller ng-ljudet?
- A) Jag ser en bil.
- B) Jag äter mat.
- C) Jag sjunger en sång.
- D) Jag springer snabbt.
- Vilket ljud är det som ng-ljudet kan representera i svenska ord?
- A) N-ljudet
- B) Ng-ljudet
- C) G-ljudet
- D) D-ljudet
- Vilken av följande ord är korrekt:
- A) Sång
- B) Säng
- C) Sog
- D) Sang
- Vad är en mening med ng-ljudet?
- A) Jag har en bil.
- B) Jag leker med min vän.
- C) Jag sjunger en sång.
- D) Jag äter frukt.
- Vad står ng för i ljudet?
- A) N-ljudet
- B) Nj-ljudet
- C) G-ljudet
- D) K-ljudet
- Vilket av följande ord beskriver ng-ljudet?
- A) Morgon
- B) Klocka
- C) Hund
- D) Skola
- Genom vilket av följande ord kan vi identifiera ng-ljudet?
- A) Flyg
- B) Träd
- C) Sång
- D) Hus
- Vilket av följande ljud används i ordet lång?
- A) D-ljudet
- B) Ng-ljudet
- C) R-ljudet
- D) F-ljudet
- Vilket exempel visar användningen av ng-ljudet i en mening?
- A) Det regnar idag.
- B) Jag åker till skolan.
- C) Jag sjunger varje kväll.
- D) Jag ser en katt.
Resonerande frågor
- Förklara varför ng-ljudet är viktigt i det svenska språket.
Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över betydelsen av ljudet för språklig förståelse.
- Ge exempel på andra ljud som kan vara liknande ng-ljudet i andra språk.
Frågan ger eleverna möjlighet att visa sin kunskap om språkliga likheter och skillnader mellan språk.
- I vilken typ av texter tycker du att ng-ljudet oftast förekommer?
Genom den här frågan får eleverna möjlighet att tänka kring språkanvändning och texttyper.
- Hur kan konstnärliga uttryck, såsom sång och berättande, förstärka användningen av ng-ljudet?
Frågan kräver en djupare analys av ljudets roll i olika medieformer, vilket är relevant för begreppsnivån.
- Vilka strategier kan du använda för att lära dig nya ord med ng-ljudet?
- Varför är det viktigt att kunna stava korrekt till ord med ng-ljudet?
Eleverna uppmanas att tänka på vikten av korrekt stavning i kommunikation.
- Hur kan vi använda ng-ljudet i våra dagliga liv?
Denna fråga kopplar elevernas lärande till verkliga situationer och ger dem möjlighet att reflektera.
- Diskutera hur kunskaperna kring ng-ljudet kan hjälpa oss i framtiden.
Frågan syftar till att eleverna ser på kunskapen som en del av deras fortsatta lärande.
Bedömning
Provets faktadel består av 15 frågor med 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. Den resonerande delen består av 8 frågor med 2 poäng vardera, vilket ger totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).