Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Svenska – Ng-ljudet

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Svenska

Tema: Ng-ljudet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om ng-ljudet i det svenska språket, inklusive deras förmåga att läsa, stava och använda ord som innehåller detta ljud i egna meningar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska arbeta med och förstå betydelsen av olika ljud i det svenska språket, särskilt ng-ljudet i ord som “sång” och “lång”.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller ng-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som innehåller ng-ljudet.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket ljud undersöker vi i denna lektion?
    • A) L-ljudet
    • B) Ng-ljudet
    • C) K-ljudet
    • D) T-ljudet
  2. Nämn ett ord som innehåller ng-ljudet.
    • A) Bil
    • B) Sång
    • C) Lång
    • D) Hus
  3. Hur stavar man till orden som innehåller ng-ljudet?
    • A) S-O-N-G
    • B) S-Å-N-G
    • C) S-A-N-G
    • D) S-O-N
  4. I vilket ord förekommer ng-ljudet?
    • A) Fågel
    • B) Sång
    • C) Båt
    • D) Sol
  5. Vad kan ng-ljudet liknas vid i andra språk?
    • A) K-ljudet
    • B) Nj-ljudet
    • C) F-ljudet
    • D) T-ljudet
  6. Vilken av följande meningar innehåller ng-ljudet?
    • A) Jag ser en bil.
    • B) Jag äter mat.
    • C) Jag sjunger en sång.
    • D) Jag springer snabbt.
  7. Vilket ljud är det som ng-ljudet kan representera i svenska ord?
    • A) N-ljudet
    • B) Ng-ljudet
    • C) G-ljudet
    • D) D-ljudet
  8. Vilken av följande ord är korrekt:
    • A) Sång
    • B) Säng
    • C) Sog
    • D) Sang
  9. Vad är en mening med ng-ljudet?
    • A) Jag har en bil.
    • B) Jag leker med min vän.
    • C) Jag sjunger en sång.
    • D) Jag äter frukt.
  10. Vad står ng för i ljudet?
    • A) N-ljudet
    • B) Nj-ljudet
    • C) G-ljudet
    • D) K-ljudet
  11. Vilket av följande ord beskriver ng-ljudet?
    • A) Morgon
    • B) Klocka
    • C) Hund
    • D) Skola
  12. Genom vilket av följande ord kan vi identifiera ng-ljudet?
    • A) Flyg
    • B) Träd
    • C) Sång
    • D) Hus
  13. Vilket av följande ljud används i ordet lång?
    • A) D-ljudet
    • B) Ng-ljudet
    • C) R-ljudet
    • D) F-ljudet
  14. Vilket exempel visar användningen av ng-ljudet i en mening?
    • A) Det regnar idag.
    • B) Jag åker till skolan.
    • C) Jag sjunger varje kväll.
    • D) Jag ser en katt.

Resonerande frågor

  1. Förklara varför ng-ljudet är viktigt i det svenska språket.

    Syftet med frågan är att låta eleverna reflektera över betydelsen av ljudet för språklig förståelse.

  2. Ge exempel på andra ljud som kan vara liknande ng-ljudet i andra språk.

    Frågan ger eleverna möjlighet att visa sin kunskap om språkliga likheter och skillnader mellan språk.

  3. I vilken typ av texter tycker du att ng-ljudet oftast förekommer?

    Genom den här frågan får eleverna möjlighet att tänka kring språkanvändning och texttyper.

  4. Hur kan konstnärliga uttryck, såsom sång och berättande, förstärka användningen av ng-ljudet?

    Frågan kräver en djupare analys av ljudets roll i olika medieformer, vilket är relevant för begreppsnivån.

  5. Vilka strategier kan du använda för att lära dig nya ord med ng-ljudet?
  6. Varför är det viktigt att kunna stava korrekt till ord med ng-ljudet?

    Eleverna uppmanas att tänka på vikten av korrekt stavning i kommunikation.

  7. Hur kan vi använda ng-ljudet i våra dagliga liv?

    Denna fråga kopplar elevernas lärande till verkliga situationer och ger dem möjlighet att reflektera.

  8. Diskutera hur kunskaperna kring ng-ljudet kan hjälpa oss i framtiden.

    Frågan syftar till att eleverna ser på kunskapen som en del av deras fortsatta lärande.

Bedömning

Provets faktadel består av 15 frågor med 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. Den resonerande delen består av 8 frågor med 2 poäng vardera, vilket ger totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp