Lektionsplanering: Sj-ljudet
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Sj-ljudet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå sj-ljudet i det svenska språket, med exempel som “sked” och “stjärna”. Genom aktiviteterna får de möjlighet att läsa och skriva texter där sj-ljudet förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter innehållande sj-ljudet samt kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna skapa sina egna meningar som innefattar sj-ljudet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sj-ljudet (10 min)
- Förklara vad sj-ljudet är och ge exempel.
- Visa bilder på ord som innehåller sj-ljudet.
- Lyssna på ljudklipp där sj-ljudet används.
Ordförråd och exempel (15 min)
- Presentera en lista med ord som innehåller sj-ljudet.
- Dela ut kort med ord och låt eleverna identifiera ljudet.
- Diskutera orden tillsammans och deras betydelse.
Skrivövning (15 min)
- Eleverna får skriva egna meningar eller korta berättelser som innehåller sj-ljudet.
- Uppmuntra dem att dela sina texter med klasskompisar.
- Ge feedback på deras användning av sj-ljudet.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om sj-ljudet.
- Ställ frågor för att uppmuntra reflektion.
- Ge tid för eleverna att ställa egna frågor.
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i grupper där de skapar en “sj-ljudsaffisch”. Varje grupp får en uppgift att samla ord med sj-ljudet, illustrera dem och skapa en gemensam affisch. De får sedan presentera sina affischer för klassen och förklara orden de har valt. Denna aktivitet främjar samarbetet och kreativiteten samtidigt som den förstärker kunskapen om sj-ljudet.
Exit-ticket
- Vilket ljud undersökte vi idag? (Sj-ljudet)
- Nämn två ord som innehåller sj-ljudet. (Exempel: sked, stjärna)
- Hur stavar man till ordet “stjärna”? (S-T-J-Ä-R-N-A)
- Ge ett exempel på en mening med sj-ljudet. (Exempel: “Jag äter med en sked.”)
- Vad tyckte du var roligt med dagens lektion? (Öppen fråga)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort dikt (minst 4 rader) som innehåller minst tre ord med sj-ljudet. Dikten kan handla om vad som helst, och de uppmanas att vara kreativa. Syftet är att stärka deras förståelse av sj-ljudet i en lärande och kreativ kontext.