Lektionsplanering: Tj-ljudet
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Tj-ljudet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå tj-ljudet i det svenska språket, med exempel som “tjugo” och “kärna”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där tj-ljudet förekommer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller tj-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar tj-ljudet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till tj-ljudet (10 min)
- Förklara vad tj-ljudet är och ge exempel.
- Visa bilder på ord som innehåller tj-ljudet.
- Lyssna på ljudklipp där tj-ljudet används.
Ordförråd och exempel (15 min)
- Presentera en lista med ord som innehåller tj-ljudet.
- Dela ut kort med ord och låt eleverna identifiera ljudet.
- Diskutera orden tillsammans och deras betydelse.
Skrivövning (15 min)
- Eleverna får skriva egna meningar eller korta stories som innehåller tj-ljudet.
- Uppmuntra dem att dela sina texter med klasskamrater.
- Ge feedback på deras användning av tj-ljudet.
Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om tj-ljudet.
- Ställ frågor för att uppmuntra reflektion.
- Ge tid för eleverna att ställa egna frågor.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper skapa en kort teaterpjäs eller scen som innehåller minst fem ord med tj-ljudet. De får tid att öva och sedan framföra sina pjäser för klassen. Denna aktivitet främjar både samarbete och kreativitet samtidigt som den överför kunskapen om tj-ljudet till en praktisk tillämpning.
Exit-ticket
- Vilket ljud undersökte vi idag? (Tj-ljudet)
- Nämn två ord som innehåller tj-ljudet. (Exempel: tjugo, kärna)
- Hur stavar man till ordet “kärna”? (K-Ä-R-N-A)
- Ge ett exempel på en mening med tj-ljudet. (Exempel: “Jag har tjugo katter.”)
- Vad tyckte du var intressant med dagens lektion? (Öppen fråga)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse (minst 5 meningar) i vilken de inkluderar minst tre ord med tj-ljudet. De kan också rita en bild som illustrerar berättelsen. Syftet är att förstärka deras förståelse av tj-ljudet i en kreativ och instruktionell uppgift.