Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Svenska – J-ljudet



Prov: J-ljudet

Prov: J-ljudet

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: J-ljudet

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och användning av j-ljudet i det svenska språket, samt deras förmåga att läsa, stava och formulera meningar med ljudet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att eleverna ska arbeta med och förstå j-ljudet i det svenska språket, med exempel som “jord” och “gjorde”. Genom olika aktiviteter får de möjlighet att läsa och skriva texter där j-ljudet förekommer.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna läsa och förstå texter som innehåller j-ljudet och kunna stava till enkla ord med detta ljud. De ska också kunna formulera sina egna meningar som inkluderar j-ljudet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas ljudet som vi undersökte i denna lektion?
A) K-ljudet
B) T-ljudet
C) S-ljudet
D) J-ljudet

2. Vilket av följande ord innehåller j-ljudet?
A) Tåg
B) Jord
C) Hund
D) Bil

3. Hur stavas ordet “gjorde”?
A) G-J-O-R-D-E
B) G-I-O-R-D-E
C) D-J-O-R-D-E
D) G-O-R-D-E

4. Vilket ord betyder något som växer i jorden?
A) En bok
B) En planta
C) En stol
D) Ett hus

5. Vad är en mening som innehåller j-ljudet?
A) Jag åkte till affären.
B) Vi planterade en jordgubbsplanta.
C) Det regnar idag.
D) Jag har en blå bil.

6. Vilken fråga ställer vi om j-ljudet?
A) Vilket ljud undersökte vi idag?
B) Vad är din favoritfärg?
C) Hur gammal är du?
D) Vad luktar gott?

7. Vad kallar vi det som rinner i vattnet?
A) En fågel
B) Ett ljud
C) En ström
D) En sten

8. Vilket av följande ord hör inte ihop med j-ljudet?
A) Jord
B) Gjorde
C) Bort
D) Jule

9. Hur många ord med j-ljudet ska ingå i diktalen?
A) Ett
B) Två
C) Tre
D) Fyra

10. Vilken typ av text ska du skriva som hemuppgift?
A) En berättelse
B) En artikel
C) En dikt
D) Ett brev

11. Vad betyder ordet “jord”?
A) Himlen
B) Marken där växter växer
C) Huset
D) En ört

12. Vilken aktivitet involverade att skapa en berättelse med ord?
A) Lektionens avslutning
B) Skrivövning
C) Aktivitet i grupper
D) Ordförråd och exempel

13. Vad var syftet med ljudklippen?
A) Att lyssna på j-ljudet
B) Att sjunga
C) Att spela spel
D) Att berätta historier

14. Vad kallas en uppsättning av ord med j-ljudet som eleverna fick?
A) En lista
B) En j-ljudsberättelse
C) En dikt
D) En bild

15. Vilket av följande ord har inget j-ljud?
A) Jorden
B) Klippan
C) Jobb
D) Julafton

Resonerande frågor

1. Varför är det viktigt att förstå j-ljudet i svenska språket?
Denna fråga uppmuntrar elever att reflektera över betydelsen av ljudförståelse i språkinlärning.

2. Hur kan j-ljudet påverka betydelsen av ord?
Genom att diskutera detta kan elever fördjupa sin förståelse av ljudens roll i språk.

3. Kan du ge exempel på hur j-ljudet används i olika sammanhang?
Eleven ges möjlighet att koppla ljudet till verkliga exempel och sammanhang.

4. På vilket sätt kan man använda j-ljudet när man skriver en berättelse?
Denna fråga uppmuntrar kreativt tänkande och användning av ljudet i egna texter.

5. Hur skulle din berättelse se ut om du inspirerades av j-ljudet?
Genom att reflektera över detta kan elever visa sina kreativa idéer.

6. Hur påverkar j-ljudet ditt tal i olika situationer?
Eleven får möjlighet att tänka på praktiska tillämpningar av ljudet.

7. Vilken roll spelar j-ljudet i att göra språket mer intressant?
Detta ger möjlighet att diskutera språkets variation och rikedom.

8. På vilket sätt kan du använda det du lärt dig om j-ljudet i framtiden?
Denna fråga uppmanar elever att tänka framåt och applicera sin kunskap.

Bedömning

Faktafrågor: Maximalt 15 poäng (1 poäng per fråga)
Resonerande frågor: Maximalt 8 poäng (1 poäng per fråga)

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyget C krävs minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyget A krävs minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp