Lektionsplanering för Röda rummet
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Röda rummet av August Strindberg
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen tar upp skönlitteraturens olika uttrycksformer och dess funktioner, samt hur litteraturen kan spegla samhälle och mänskligt liv.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet ge en sammanfattning av handlingen och analysera centrala teman och budskap i litteratur.
Lärarledda instruktioner
Introduktion av författaren (10 min)
- Presentation av August Strindberg och hans betydelse inom svensk litteratur
- Diskutera kontexten för verket och det tidiga 1900-talets samhälle
- Presenter använda litterära stilar och teman
Genomgång av handlingen (15 min)
- Kort sammanfattning av bokens handling
- Diskussion kring huvudkaraktärernas utveckling
- Identifiera centrala konflikter i berättelsen
Teman och symboler (15 min)
- Identifiera och förklara centrala teman som naturalism och social kritik
- Diskutera användning av symboler och metaforer i boken
- Analysera hur Strindberg använder språket för att framhäva dessa teman
Reflektion och diskussion (10 min)
- Gruppdiskussion om läsarnas intryck och känslor kring texterna
- Reflektera över bokens relevans idag
- Redovisning av individuella tankar och eventuella frågor
Aktivitet
Eleverna kommer att delta i en skriftlig uppgift där de ska skriva en kort reflektion om en specifik karaktär från “Röda rummet”. De ska beskriva karaktärens utveckling och den kontext som påverkar deras handlingar. Aktiviteten syftar till att fördjupa förståelsen av karaktärerna och deras relationer i boken.
Exit-ticket
- Vad handlar “Röda rummet” om? (Sammanfatta handlingen kort.)
- Vilka teman lyfts fram i boken? (Nämn minst två.)
- Vem är huvudkaraktären och hur utvecklas hen under berättelsen? (Beskriv kort.)
- Hur påverkar tidsepoken karaktärernas liv? (Ge exempel.)
- Vad var din personliga åsikt om boken? (Skriv en mening.)
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna läsa ett avsnitt från “Röda rummet” och sedan skriva en analys av en vald scen, där de fokuserar på språket och känslorna som förmedlas. Eleverna uppmanas att använda litterära begrepp i sin analys.