Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Miljörörelsen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om miljörörelsen, dess framväxt, grundläggande principer och påverkan på samhälle och politik. Provets delar kommer att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för viktiga händelser och strömningar inom miljörörelsen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på miljörörelsens framväxt, dess grundläggande principer och hur miljöfrågor påverkar politik och samhälle. Eleverna kommer att studera miljörörelsens olika strömningar och deras inverkan på hållbar utveckling.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för och förklara centrala samhällsfrågor, samt diskutera och analysera hur miljöfrågor kopplas till politiska beslut och ideologiska rörelser.
Prov
Faktafrågor
- Vad är en central idé inom miljörörelsen?
A) Ekonomisk tillväxt
B) Ökat fossilbränsleberoende
C) **Hållbar utveckling**
D) Urbanisering - Vilken händelse firas varje år den 22 april?
A) **Earth Day**
B) Världsmiljödagen
C) Klimatkonferensen
D) FN-dagen - Vilket av följande är ett exempel på en viktig klimatkonferens?
A) **COP**
B) G20-mötet
C) WTO-konferensen
D) NATO-toppmötet - Vilken av följande strömningar fokuserar på djurens rättigheter?
A) Ekologisk ekonomi
B) **Djurrätt**
C) Grön politik
D) Hållbar teknik - Vilken av följande åtgärder är kopplad till miljörörelsen?
A) Härdplastproduktion
B) **Återvinning**
C) Ökad kolutvinning
D) Skogsavverkning - Vilken organisation skapas för att hantera internationella miljöfrågor?
A) Unicef
B) **FN**
C) WTO
D) Amnesty International - Vad anser miljörörelsen ska prioriteras för att skydda naturresurser?
A) **Hållbarhet**
B) Ekonomisk tillväxt
C) Urbanisering
D) Konsumtionsökning - Vilken typ av aktivitet har miljörörelsen ofta engagerat sig i?
A) Kulturella festivaler
B) **Demonstrationer**
C) Sportevenemang
D) Politisk lobbying - Vilken av följande faktorer bidrog till miljörörelsens framväxt under 1960-talet?
A) **Miljökatastrofer**
B) Globalisering
C) Teknologisk utveckling
D) Sociala medier - Vad är syftet med Earth Day?
A) Öka ekonomisk tillväxt
B) **Öka medvetenheten om miljöfrågor**
C) Stärka politiska beslut
D) Främja handel - Vad innebär ekologisk ekonomi?
A) Fokus på kortsiktig vinst
B) **Integrering av ekologiska principer i ekonomiska beslut**
C) Ingen påverkan av produktion på miljön
D) Maximera resursextraktion - Vilken effekt har plastikföroreningar på havsmiljön?
A) Inga effekter
B) **Dödar marina djur**
C) Förbättrar vattenkvaliteten
D) Ökar fiskbestånden - Vad har Rio-konferensen bidragit till?
A) Inga resultat
B) **En global överenskommelse om hållbar utveckling**
C) Minskad internationell samarbete
D) Ökade koldioxidutsläpp - Vilken rörelse fokuserar på att skydda biologisk mångfald?
A) Djurrätt
B) **Ekologisk rörelse**
C) Ekonomisk tillväxt
D) Urbanisering - Vad är en viktig del av miljörörelsens arbete idag?
A) **Klimaträttvisa**
B) Mer koldioxidutsläpp
C) Ignorera sociala frågor
D) Minska investeringar i förnybar energi
Resonerande frågor
- Diskutera hur miljörörelsen har utvecklats från 1960-talet till idag.
Syftet är att eleven ska kunna analysera förändringar och anpassningar i strategier och fokusområden. - Hur kan individuella handlingar minska klimatförändringarna?
Syftet är att ge elever möjlighet att knyta personliga val till globala frågor. - Diskutera vikten av internationellt samarbete för att hantera miljöproblem.
Syftet är att eleven ska kunna resonera kring globala och lokala initiativ i miljörörelsen. - Vilka för- och nackdelar ser du med ekologisk ekonomi som koncept?
Ställs för att elever ska kunna reflektera över komplexiteten i ekonomiska och miljömässiga frågor. - Ge exempel på hur medier kan påverka samhälleligt engagemang i miljöfrågor.
Syftet är att eleverna visar förståelse för mediers roll i sociala rörelser. - Vilka utmaningar möter miljörörelsen idag?
Syftet är att eleven diskuterar aktuella problem och potentiella hinder i miljörörelsens framgångar. - Hur kan utbildning bidra till en hållbar framtid?
Syftet är att eleverna visar insikt i den långsiktiga påverkan av utbildning på miljömedvetande. - Diskutera skillnaderna mellan lokala och globala miljörörelser.
Syftet är att eleven ska förstå och analysera olika nivåer av engagemang i miljöfrågor.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, där varje rätt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger maximalt 3 poäng var, där kvaliteten på argumenten och djupet i analysen bedöms.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.
För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.