Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Gy. Samhällskunskap – Sveriges statsskick

Provkonstruktion

Årskurs: gymnasiet
Ämne: samhällskunskap
Tema: Sveriges statsskick

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll omfattar följande delar från läroplanen:

  • Sveriges politiska system med Europeiska unionen, riksdag, regering, Sametinget, regioner och kommuner. Sveriges grundlagar.
Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven handlar om:

  • Förmågan att redogöra för och förklara centrala begrepp och processer kopplade till demokratin och Sveriges statsskick.
  • Att kunna samtala och resonera kring olika statsskick, inklusive skillnader mellan demokrati och diktatur.
Prov
Faktafrågor
  1. Vad kallas Sveriges grundlagar?
    • A) Författningarna
    • B) Grundläggarna
    • C) Riksdagarna
    • D) Lagarna
  2. Vilken myndighet ansvarar för att stifta lagar i Sverige?
    • A) Regeringen
    • B) Riksdagen
    • C) Domstolarna
    • D) Kommunerna
  3. Vad heter Sveriges statsminister?
    • A) Ulf Kristersson
    • B) Ulf Kristersson (Aktuell vid provtillfället)
    • C) Stefan Löfven
    • D) Annie Lööf
  4. I vilket organ fattas beslut om budgeten?
    • A) Riksdagen
    • B) Regeringen
    • C) Kommunen
    • D) Regionfullmäktige
  5. Hur ofta hålls riksdagsval i Sverige?
    • A) Var fjärde år
    • B) Var fjärde år
    • C) Var tredje år
    • D) Var femte år
  6. Vilken av följande typer av statsskick har Sverige?
    • A) Diktatur
    • B) Demokrati
    • C) Monarki
    • D) Teokrati
  7. Vad kallas den svenska regeringens ledare?
    • A) Ordförande
    • B) Statsminister
    • C) Riksdagsledamot
    • D) Borgarråd
  8. Vilken princip gäller för den svenska grundlagen när det kommer till medborgarnas rättigheter?
    • A) De kan inskränkas
    • B) De ska skyddas
    • C) De är valfria
    • D) De ska förbises
  9. Vad innebär begreppet parlamentarism?
    • A) Att makten är fördelad
    • B) Att regeringen utses av riksdagen
    • C) Att staten är religiöst styrd
    • D) Att folket väljer direkt
  10. Vad är ett av riksdagens huvuduppdrag?
    • A) Att styra städer
    • B) Att genomföra val
    • C) Att stifta lagar
    • D) Att bedöma domar
Resonerande frågor
  1. Resonera kring skillnaderna mellan en monarki och en demokrati. Hur påverkar dessa styrelseskick medborgarnas liv? (Syfte: Ge eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för olika statsskick.)
  2. Vilken betydelse har grundlagarna för den svenska demokratin? Resonera kring deras funktion och syfte. (Syfte: Testa elevens förmåga att tänka kritiskt kring rättssystemet.)
  3. Diskutera hur riksdagens arbete kan påverka samhället på en lokal nivå. Ge exempel. (Syfte: Att knyta statlig politik till individens liv och utveckla resonemangsförmågan.)
  4. Hur kan medborgare engagera sig i den politiska processen i Sverige? Reflektera över olika sätt och deras betydelse. (Syfte: Uppmuntra eleverna att engagera sig aktivt i samhällslivet.)
  5. Vilka faktorer anser du är viktiga för att en demokrati ska fungera? Resonera kring dessa och koppla till aktuella händelser. (Syfte: Låta eleverna relatera teori till praktiskt samhällsliv.)
Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 10 poäng och resonerande frågorna ger 5 poäng var.

  • E-nivå: Minst 8 poäng totalt (varav minst 1 poäng från resonerande frågor).
  • C-nivå: Minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A-nivå: Minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

Det är viktigt att eleverna även bidrar med resonemang i svaren på resonerande frågor för att uppnå högre betyg.


Modern Tillbaka-knapp
×