Provkonstruktion
Årskurs: gymnasiet
Ämne: samhällskunskap
Tema: Sveriges statsskick
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll omfattar följande delar från läroplanen:
- Sveriges politiska system med Europeiska unionen, riksdag, regering, Sametinget, regioner och kommuner. Sveriges grundlagar.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven handlar om:
- Förmågan att redogöra för och förklara centrala begrepp och processer kopplade till demokratin och Sveriges statsskick.
- Att kunna samtala och resonera kring olika statsskick, inklusive skillnader mellan demokrati och diktatur.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas Sveriges grundlagar?
- A) Författningarna
- B) Grundläggarna
- C) Riksdagarna
- D) Lagarna
- Vilken myndighet ansvarar för att stifta lagar i Sverige?
- A) Regeringen
- B) Riksdagen
- C) Domstolarna
- D) Kommunerna
- Vad heter Sveriges statsminister?
- A) Ulf Kristersson
- B) Ulf Kristersson (Aktuell vid provtillfället)
- C) Stefan Löfven
- D) Annie Lööf
- I vilket organ fattas beslut om budgeten?
- A) Riksdagen
- B) Regeringen
- C) Kommunen
- D) Regionfullmäktige
- Hur ofta hålls riksdagsval i Sverige?
- A) Var fjärde år
- B) Var fjärde år
- C) Var tredje år
- D) Var femte år
- Vilken av följande typer av statsskick har Sverige?
- A) Diktatur
- B) Demokrati
- C) Monarki
- D) Teokrati
- Vad kallas den svenska regeringens ledare?
- A) Ordförande
- B) Statsminister
- C) Riksdagsledamot
- D) Borgarråd
- Vilken princip gäller för den svenska grundlagen när det kommer till medborgarnas rättigheter?
- A) De kan inskränkas
- B) De ska skyddas
- C) De är valfria
- D) De ska förbises
- Vad innebär begreppet parlamentarism?
- A) Att makten är fördelad
- B) Att regeringen utses av riksdagen
- C) Att staten är religiöst styrd
- D) Att folket väljer direkt
- Vad är ett av riksdagens huvuduppdrag?
- A) Att styra städer
- B) Att genomföra val
- C) Att stifta lagar
- D) Att bedöma domar
Resonerande frågor
- Resonera kring skillnaderna mellan en monarki och en demokrati. Hur påverkar dessa styrelseskick medborgarnas liv? (Syfte: Ge eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för olika statsskick.)
- Vilken betydelse har grundlagarna för den svenska demokratin? Resonera kring deras funktion och syfte. (Syfte: Testa elevens förmåga att tänka kritiskt kring rättssystemet.)
- Diskutera hur riksdagens arbete kan påverka samhället på en lokal nivå. Ge exempel. (Syfte: Att knyta statlig politik till individens liv och utveckla resonemangsförmågan.)
- Hur kan medborgare engagera sig i den politiska processen i Sverige? Reflektera över olika sätt och deras betydelse. (Syfte: Uppmuntra eleverna att engagera sig aktivt i samhällslivet.)
- Vilka faktorer anser du är viktiga för att en demokrati ska fungera? Resonera kring dessa och koppla till aktuella händelser. (Syfte: Låta eleverna relatera teori till praktiskt samhällsliv.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 10 poäng och resonerande frågorna ger 5 poäng var.
- E-nivå: Minst 8 poäng totalt (varav minst 1 poäng från resonerande frågor).
- C-nivå: Minst 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A-nivå: Minst 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
Det är viktigt att eleverna även bidrar med resonemang i svaren på resonerande frågor för att uppnå högre betyg.