Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Kommunism
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse av kommunismens grundläggande principer, dess historiska utveckling samt dess konsekvenser på samhällen och politiska system. Provets mål är också att ge eleverna möjlighet att analysera och diskutera dessa teman kritiskt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll kommer att täcka kommunismens grundläggande principer, dess historiska utveckling, och hur den har påverkat samhällen och politiska system världen över. Eleverna kommer att studera kommunismens idéer om klasskamp och gemensamt ägande.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna redogöra för och förklara centrala samhällsfrågor och ideologiers värderingar, samt analysera kommunismens konsekvenser för olika samhällen under och efter dess framväxt.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en grundläggande princip inom kommunismen?
A) Individuell äganderätt
B) **Gemensamt ägande av produktionsmedel**
C) Marknadsekonomi
D) Företagsvinst
2. Vilken person är mest associerad med kommunismens framväxt?
A) John Locke
B) **Karl Marx**
C) Adam Smith
D) Leon Trotskij
3. Hur beskrivs klasskamp i kommunistisk teori?
A) Harmoni mellan klasserna
B) **En konflikt mellan proletariat och borgarklass**
C) Ståndpunkt för medelklassen
D) Återställande av feodalism
4. Vilket av följande länder har implementerat kommunism?
A) **Kina**
B) USA
C) Japan
D) Tyskland
5. Vilken ideologi står i kontrast till kommunismen?
A) **Liberalism**
B) Anarkism
C) Feodalism
D) Nya rättsväsendet
6. Vad innebär proletariatets diktatur?
A) Snabb avsättning av regeringen
B) **Arbetarklassens makt och styre**
C) Oligarkers kontroll
D) Liberala reformer
7. Vilken dimension är central i kommunismen?
A) **Ekonomisk jämlikhet**
B) Individuellt välstånd
C) Ojämlikhet i fördelning
D) Korruption
8. Vad kännetecknar en kommunistisk stat?
A) Pluralism och val
B) **Statlig kontroll av ekonomi**
C) Fokus på marknadslösningar
D) Starka fria medier
9. Vilka var Marx och Engels bidrag till kommunismen?
A) **Skrivande av kommunistiska manifestet**
B) Utveckling av feodalism
C) Att definiera liberalism
D) Etablering av en kapitalistisk marknad
10. Vad är en typisk kritik av kommunismen?
A) Överdriven individuell frihet
B) **Begränsning av mänskliga rättigheter**
C) Utökad marknadsreglering
D) Positiv korruption
11. Vad var en konsekvens av kommunismens implementering i Sovjetunionen?
A) Ökad personlig frihet
B) **Ekonomisk stagnation**
C) Öppenhet och transparens
D) Fria val
12. Vilken händelse är ett exempel på kommunistisk revolution?
A) Amerikanska revolutionen
B) **Rysslands revolution 1917**
C) Franska revolutionen
D) Tysk enhetskrig
13. Hur såg kommunismen på rollen av staten?
A) Staten ska avskaffas omgående
B) **Staten ska styra samhällsproduktionen**
C) Staten ska sprida individuell frihet
D) Staten ska minska sin makt
14. Vilken typ av ekonomisk system har kommunismen?
A) Marknadsekonomi
B) **Planekonomi**
C) Blandekonomi
D) Kapitalism
15. Vad syftar kommunismen till att skapa?
A) Starka företag
B) **Ett klasslöst samhälle**
C) Ökad konkurrens
D) Privata vinster
Resonerande frågor
1. Diskutera hur kommunismens idéer kan förstås i relation till dagens politiska ideologier. (Denna fråga låter eleverna koppla historiska koncept till nutida problem.)
2. Analysera de positiva och negativa effekterna av kommunism i ett specifikt land, såsom Kina eller Sovjetunionen. (Ger eleverna möjlighet att visa djupgående analys av specifika fallstudier.)
3. Resonera kring kommunismens kritik och försvar och diskutera dess relevans i dagens samhälle. (Uppmuntrar kritiskt tänkande och att se flera perspektiv.)
4. Jämför och kontrastera kommunismen med socialism och diskutera deras likheter och skillnader. (Låter eleverna göra djupgående analyser av två ideologier.)
5. Hur har kommunismen påverkat mänskliga rättigheter i länder där den har implementerats? (Denna fråga kräver en förståelse för både ideologi och praktisk tillämpning.)
6. Reflektera över hur kommunismens centrala principer skulle se ut i ett modernt samhälle. (Uppmuntrar till kreativt tänkande och praktik.)
7. I vilken mån kan kommunismens idéer fortfarande vara relevanta för dagens ekonomiska och politiska diskussioner? (Ger elever möjlighet att diskutera nuvarande tillstånd.)
8. Vad kan vi lära oss av kommunismens historia för att undvika liknande misstag i framtiden? (Uppmuntrar till kritiskt tänkande och pragmatism.)
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan 15 poäng erhållas från faktafrågorna.
Resonerande frågor: Varje välgrundat svar ger 2 poäng. Totalt kan 16 poäng erhållas från de resonerande frågorna.
Poängkrav:
E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
C-nivå: Minst 12 poäng totalt (därav minst 3 poäng från resonerande frågor).
A-nivå: Minst 18 poäng totalt (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).