“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Mänskliga rättigheter – FN:s deklaration och hur dessa rättigheter skyddas i Sverige och världen.

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för mänskliga rättigheter, deras ursprung och betydelse, samt hur de skyddas och implementeras i Sverige och internationellt.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Mänskliga rättigheter, inklusive FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna.”

Kunskapskrav

Eleven ska kunna beskriva och förklara mänskliga rättigheter, deras historia, betydelse och tillämpning både i Sverige och internationellt, samt ge exempel på aktuella frågor som rör mänskliga rättigheter.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna?

A) Ett landstings förordning

B) En internationell handelsöverenskommelse

C) En doktrin för miljöskydd

D) Ett dokument som fastställer grundläggande rättigheter och friheter för alla människor.

2. Vilket år antogs FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna?

A) 1948

B) 1950

C) 1949

D) 1965

3. Vilken av följande rättigheter ingår i FN:s deklaration?

A) Rätten till arbete

B) Rätten till utbildning

C) Rätten till liv, frihet och personlig säkerhet.

D) Rätten till hemlighet

4. Vilken humanitär organisation övervakar skyddet av mänskliga rättigheter?

A) Amnesty International

B) Röda korset

C) UNICEF

D) WHO

5. Vad innebär begreppet “universella mänskliga rättigheter”?

A) Rättigheter som gäller endast i enskilda länder

B) Rättigheter som gäller för alla människor oavsett nationalitet

C) Rättigheter som är olika beroende på kultur

D) Rättigheter som gäller endast för medborgare i ett land

6. Vilken av följande personer är känd för sitt arbete med mänskliga rättigheter?

A) Albert Einstein

B) Mahatma Gandhi

C) Nelson Mandela

D) Martin Luther King Jr.

7. Vad är en av de största utmaningarna för mänskliga rättigheter i världen idag?

A) Överflödig resurser

B) Diskriminering och våld

C) Utbildning

D) Teknologi

8. Hur skyddas mänskliga rättigheter i Sverige?

A) Genom privata företag

B) Genom lagar och institutioner

C) Genom internationella konventioner

D) Genom lokala föreskrifter

9. Vad händer om mänskliga rättigheter kränks?

A) Inga konsekvenser

B) Det kan leda till rättsliga åtgärder

C) Det är alltid acceptabelt

D) Det bekymrar inte samhället

10. Vilken av följande är en grundläggande mänsklig rättighet?

A) Rätt till internet

B) Rätt till frihet och säkerhet

C) Rätt till semester

D) Rätt till sjukvård

11. Vilken organisation grundades av FN för att främja mänskliga rättigheter?

A) UNHCR (FN:s flyktingkommission)

B) WHO (Världshälsoorganisationen)

C) UNESCO (FN:s utbildnings-, vetenskaps- och kulturorganisation)

D) ILO (Internationella arbetsorganisationen)

12. Vilken roll har regeringen i skyddet av mänskliga rättigheter?

A) Ingen roll

B) Att skapa och upprätthålla lagar

C) Att ignorera mänskliga rättigheter

D) Att granska allmänheten

13. Vad innebär rätten till yttrandefrihet?

A) Rätt att inte uttrycka åsikter

B) Rätt att uttrycka sina åsikter fritt

C) Rätt att censurera andra

D) Rätt att ignorera medborgarnas åsikter

14. Enligt FN, vilken av följande är en rättighet som skyddas under internationell lag?

A) Rätt till ägande

B) Rätt till liv

C) Rätt till ledighet

D) Rätt till lycka

15. Vad är ett exempel på en mänsklig rättighetskränkning?

A) Att ge information

B) Tortyr

C) Att diskutera

D) Att debattera

Resonerande frågor

1. Vilka mänskliga rättigheter anser du är mest hotade idag och varför?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att analysera aktuella händelser och reflektera över den globala situationen.

2. Hur kan samhället bättre skydda och främja mänskliga rättigheter?
Denna fråga kan stimulera elevernas förmåga att tänka kritiskt och komma med kreativa lösningar.

3. Vilken roll spelar medier i skyddet av mänskliga rättigheter?
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera mediefunktionen och dess påverkan.

4. Hur påverkar kulturella skillnader synen på mänskliga rättigheter?
Här ges eleverna chans att resonera kring kulturens inverkan på mänskliga rättigheter.

5. Vad kan individen göra för att stödja mänskliga rättigheter i sin egen församling?
Denna fråga gör det möjligt för eleverna att reflektera över sitt eget ansvar och engagemang.

6. Hur kan utbildning bidra till att främja mänskliga rättigheter?
Syftet är att ge eleverna chansen att diskutera utbildningens centrala roll i att formera attityder.

7. Vilken betydelse har internationella avtal för mänskliga rättigheter?
Denna fråga uppmuntrar elever till att reflektera över det globala rättssystemet.

8. Hur kan man öka medvetenheten om mänskliga rättigheter bland ungdomar?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på aktionsstrategier för att sprida kunskap.

Bedömning

Provets poängsystem är som följer:

– Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar. Totalt 15 poäng möjliga.

– Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och genomtänkt svar. Totalt 24 poäng möjliga.

För betyg:

– E: Minst 8 poäng totalt.

– C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

– A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`