Provkonstruktion
Årskurs: 9
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Arbetsmarknaden – Fackföreningar, arbetsgivarorganisationer, arbetslöshet och arbetsrätt.
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för arbetsmarknadens funktion, betydelsen av fackföreningar och arbetsgivarorganisationer, samt deras kunskap om arbetsrätt och arbetslöshetens konsekvenser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll berör arbetsmarknadens funktion, betydelsen av fackföreningar och arbetsgivarorganisationer, samt arbetslöshetens orsaker och konsekvenser. Eleverna kommer att få lära sig om arbetsrättens regler och hur dessa skyddar både arbetstagare och arbetsgivare.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna förklara hur arbetsmarknaden fungerar, redogöra för fackföreningars och arbetsgivarorganisationers roll, samt diskutera faktorer som bidrar till arbetslöshet och hur arbetsrätt skyddar rättigheterna för arbetstagare och arbetsgivare.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är arbetsmarknaden?
A) En plats där arbetstagare och arbetsgivare möts för att ingå anställningsavtal.
B) En marknad för köp och försäljning.
C) En plats för företagsregistreringar.
D) En ekonomisk zon för investeringar.
2. Vilken av följande faktorer är en orsaken till friktionsarbetslöshet?
A) Säsongsvariationer i efterfrågan.
B) Att arbetstagare byter jobb.
C) Strukturella förändringar i samhälle.
D) Automatisering av arbetsuppgifter.
3. Vad är en fackförenings huvuduppgift?
A) Att anordna arbetsmarknadsmässor.
B) Att fördela arbetsuppgifter.
C) Att reglera företagsavgifter.
D) Att skydda arbetstagares rättigheter.
4. Vilken av följande är en konsekvens av arbetslöshet?
A) Ökning av arbetskraftens produktivitet.
B) Ökad kommunal skatteinkomst.
C) Minskat välstånd i samhället.
D) Fler tillväxtmöjligheter för företag.
5. Vad definierar en överenskommelse i ett kollektivavtal?
A) En individuell arbetskontrakt.
B) En rättslig bindning mellan myndigheter.
C) Villkor för anställningar inom en viss bransch.
D) En plan för arbetsmarknadsreformer.
6. Vilket av följande begrepp hjälper till att förklara utbud och efterfrågan på arbetskraft?
A) Ekonomisk teori.
B) Social rättvisa.
C) Miljöpolitik.
D) Kulturell mångfald.
7. Vilken lag skyddar arbetstagare mot osaklig uppsägning?
A) Diskrimineringslagen.
B) LAS – Lagen om anställningsskydd.
C) Arbetsmiljölagen.
D) Lagen om företag och styrelse.
8. Vilken av följande typer av arbetslöshet kan uppstå under en lågkonjunktur?
A) Strukturell arbetslöshet.
B) Friktionsarbetslöshet.
C) Säsongsarbetslöshet.
D) Typisk arbetslöshet.
9. Vad arbetar arbetsgivarorganisationer för?
A) Skydda arbetstagarnas rättigheter.
B) Förhandla om arbetsvillkor för arbetsgivare.
C) Reglera skatter för anställda.
D) Planera utbildningar för arbetstagare.
10. Vilket av följande kategoriserar arbetslöshet enligt typ?
A) Öppna positioner.
B) Entreprenörskap.
C) Utbildning.
D) Friktionsarbetslöshet.
11. Vilken betydelse har kollektivavtal för arbetsmarknaden?
A) De minskar konkurrensen.
B) De reglerar lön och arbetsvillkor.
C) De gynnar arbetsgivarna.
D) De genomför utbildningar.
12. Vilken typ av arbetslöshet innebär att folk är arbetslösa mellan jobb?
A) Säsongsarbetslöshet.
B) Urban arbetslöshet.
C) Teknologisk arbetslöshet.
D) Friktionsarbetslöshet.
13. Vilken av följande är en konsekvens av kollektivavtal för anställda?
A) De kan arbeta mer övertid.
B) De får bättre arbetsvillkor.
C) De får mindre lön.
D) De arbetar mindre timmar.
14. Vilken organisation företräder arbetstagare i förhandlingar?
A) Arbetsgivarorganisation.
B) Fackförening.
C) Arbetsförmedlingen.
D) Lönerevisionsnämnden.
15. Vad betyder det att en person är strukturellt arbetslös?
A) De är tillfälligt utan jobb.
B) De har inga kvalifikationer för tillgängliga jobb.
C) De är permitterade.
D) De väntar på att få nyanställd.
Resonerande frågor
1. Hur påverkar fackföreningar arbetsvillkoren på arbetsmarknaden?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera fackföreningarnas roll och betydelse i förhållande till arbetstagarnas rättigheter.
2. Vilka faktorer bidrar till strukturell arbetslöshet i Sverige?
Frågan får eleverna att analysera och resonera kring samhällsförändringar och deras påverkan på arbetslöshet.
3. Diskutera arbetsrättens betydelse för både arbetstagare och arbetsgivare.
Eleverna kan ge insikter om hur lagar och regler skyddar olika parter inom arbetsmarknaden.
4. Hur kan ekonomiska cykler påverka arbetslösheten?
Genom att diskutera detta kan eleverna visa sin förståelse för sambandet mellan ekonomi och arbetsmarknad.
5. På vilket sätt kan kollektivavtal förbättra arbetsmiljön?
Genom denna fråga får eleverna möjlighet att resonera kring praktiska exempel och effekter av kollektivavtal.
6. Vad är skillnaden mellan säsongsarbetslöshet och friktionsarbetslöshet?
Frågan uppmanar eleverna att jämföra och kontrastera olika typer av arbetslöshet.
7. Hur kan förändringar i teknologin påverka arbetslösheten?
Eleverna får möjlighet att diskutera teknologi och dess konsekvenser på arbetsmarknaden.
8. Vilka åtgärder kan vidtas för att minska arbetslösheten?
Frågan hjälper eleverna att tänka kreativt om lösningar och politik i arbetsmarknadsfrågor.
Bedömning
För provet kan poängsystemet se ut på följande sätt:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, maximalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklad förklaring ger 2 poäng, maximalt 16 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).