En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Anläggning 1 – Säkerhet på arbetsplatsen

Lektionsplanering: Säkerhet på arbetsplatsen

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Anläggning 1
Tema: Säkerhet på arbetsplatsen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Kursen fokuserar på “arbetsmetoder och säkerhet” där eleverna ska komma att förstå vikten av säkerhet i anläggningsyrken. Eleverna lär sig hantera säkerhetsföreskrifter och riskbedömningar i samband med anläggningsarbete.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna “arbeta säkert och systematiskt […] samt ha kunskap om säkerhetsföreskrifter.” De ska även kunna utvärdera och ge omdömen om sitt arbete i förhållande till säkerhetskraven.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till säkerhet (10 min)

  • Presentation av terminologin kopplad till säkerhet.
  • Beskrivning av vikten av säkerhet inom anläggning.
  • Diskussion om vanliga olyckor på arbetsplatsen.
  • Introduktion av säkerhetsföreskrifter.
  • Kort genomgång av kursens syfte kopplat till säkerhet.

Riskbedömning (15 min)

  • Genomgång av hur man genomför en riskbedömning.
  • Förklara betydelsen av att identifiera risker.
  • Strukturerad checklist för riskanalys.
  • Exempel på en riskbedömning från tidigare projekt.
  • Diskussion kring egna erfarenheter av riskbedömningar.

Praktiska övningar i säkerhet (15 min)

  • Gruppindelning för att diskutera olika säkerhetsfall.
  • Varje grupp ska presentera en säkerhetsåtgärd.
  • Övningar med simulering av riskbedömning.
  • Demonstration av säkerhetsutrustning.
  • Reflektion över praktiska övningar.

Avslutning och summering (10 min)

  • Sammanfatta vikten av säkerhet i anläggningsarbete.
  • Diskutera hur eleverna kan tillämpa vad de lärt sig.
  • Besvara eventuella frågor.
  • Dela ut material för vidare läsning och repetition.
  • Förbereda för nästa lektion.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är det viktigt att alltid följa säkerhetsföreskrifter på arbetsplatsen? Diskutera med exempel från verkliga situationer.
  • B. Kan ni ge exempel på en situation där en bristande riskbedömning ledde till en olycka? Vad kunde ha gjorts annorlunda?
  • C. Hur kan vi stärka säkerhetskulturen i vårt arbete inom anläggningsbranschen? Diskutera möjliga strategier.

Aktivitet

Som lektionsaktivitet ska eleverna delas in i grupper där de ska skapa en egen riskbedömning för ett hypotetiskt anläggningsprojekt. De ska identifiera potentiella risker, föreslå säkerhetsåtgärder och presentera sina resultat för klassen. Varje grupp får använda 10 minuter till förberedelser och 5 minuter för presentation. Detta syftar till att ge praktisk erfarenhet av riskbedömning och säkerhetsåtgärder i en anläggningskontext.

Exit-ticket

  • Vad är en riskbedömning och varför är den viktig?
  • Nämn tre säkerhetsåtgärder som bör vidtas på en anläggningsarbetsplats.
  • Vad skulle du göra om du upptäckte en säkerhetsrisk på jobbet?
  • Hur kan lagar och förordningar påverka vårt säkerhetsarbete?
  • Hur skulle du motivera en kollega att följa säkerhetsföreskrifter?

Hemuppgift

Eleverna ska genomföra en egen riskbedömning av en arbetsplats de är bekanta med, exempelvis en praktikplats eller en plats där de utfört arbete tidigare. De ska identifiera risker, föreslå åtgärder och sammanställa dessa i en rapport som lämnas in till nästa lektion. Denna uppgift syftar till att knyta ihop teori och praktik i säkerhetsarbetet.

Citat

”Säkerhet först är inte bara en fras, det är en livsfilosofi.” – Okänd
Detta citat betonar vikten av att prioritera säkerhet i alla aspekter av arbetet, vilket är centralt i anläggningsbranschen.

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: Säkerhetsutrustning och dess användning. Lektionen syftar till att ge eleverna praktisk kunskap om hur säkerhetsutrustning ska användas effektivt och korrekt.


×