Provkonstruktion
Årskurs: 5
Ämne: Historia
Tema: Medeltiden
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll genom att återge följande citat: “samhällena och deras utveckling i olika regioner, inriktningen mot den svenska medeltiden med kungar, landshövdingar och folkens sammanslagningar.”
Kunskapskrav
Provet fokuserar på följande kunskapskrav:
- Eleven ska kunna redogöra för centrala händelser, personer och begrepp från den svenska medeltiden.
- Eleven ska kunna resonera om hur händelser under den svenska medeltiden har påverkat dagens samhälle.
Prov
Faktafrågor
- Vem var den första kungen av Sverige som anses ha blivit döpt och därmed inlett kristnande av landet?
- a) Karl IX
- b) Erik den helige
- c) Olof Skötkonung
- d) Gustav Vasa
- Vilket årtal skedde slaget vid Älgarås, som resulterade i seger för den svenska adeln?
- a) 1434
- b) 1436
- c) 1520
- d) 1542
- Vad kallas den tid i Sveriges historia då medeltiden övergick i renässansen?
- a) 1500-talet
- b) 1600-talet
- c) 1400-talet
- d) 1300-talet
- Vilken mäktig ätt styrde stort över Sverige under medeltiden?
- a) Bondeätten
- b) Stureätten
- c) Vasaätten
- d) Götarna
- Vad var huvudsyftet med korstågen som svenskarna deltog i?
- a) Kristnande av andra folk
- b) Ekonomisk vinning
- c) Utvidgning av Sveriges territorier
- d) Moraliska uppdrag
- Vem var den första kvinnliga regenten av Sverige under medeltiden?
- a) Margareta I
- b) Birgitta av Vadstena
- c) Maria Eleonora
- d) Katarina av Sverige
- Vilken typ av styre hade Sverige i början av medeltiden?
- a) Oligarki
- b) Monarki
- c) Republik
- d) Diktatur
- Vad kallas de uråldriga lagar som började formuleras under medeltiden i Sverige?
- a) Regeringsärenden
- b) Landslagar
- c) Folkrättigheter
- d) Rättspraxis
- Vem är känd som “Sveriges nationalhelgon” och är en betydelsefull figur från medeltiden?
- a) Olof II
- b) Karl den store
- c) Sankta Birgitta
- d) Erik den helige
- Vilket av följande var inte en del av den svenska medeltiden?
- a) Tributsystem
- b) Järnåldern
- c) Riddarväsendet
- d) Viktorianska tiden
- Vilket område i Sverige blev ett centrum för handel under medeltiden?
- a) Göteborg
- b) Malmö
- c) Visby
- d) Stockholm
- Vad präglade det svenska samhället under medeltiden i hög grad?
- a) Tekniska innovationer
- b) Jordbruk och feodalism
- c) Stadsutveckling
- d) Urbanisering
Resonerande frågor
- Diskutera hur kristnandet av Sverige under medeltiden påverkade landets kultur och samhällsliv. Eleverna ges möjlighet att reflektera kring religionens betydelse för samhällsutvecklingen.
- Analysera hur feodalismen påverkade maktstrukturen i Sverige och hur den resulterade i olika samhällsklasser. Denna fråga ger en chans att utforska sociala relationer under perioden.
- Reflektera över hur betydelsefulla kungar och drottningar under medeltiden har påverkat den svenska historien. Eleverna uppmanas att koppla politiska händelser med personligheter.
- Diskutera de konsekvenser som korstågen hade för Sveriges relationer med andra länder och kulturer. Genom att resonera om internationella relationer kan elever visa förståelse för globaliserande trender.
- Jämför och kontrastera den svenska medeltiden med en annan medeltidsperiod i Europa. Genom denna analys kan elever demonstrera kritiskt tänkande och bredare historisk förståelse.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 25 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera:
- E-nivå: Minst 8 poäng
- C-nivå: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A-nivå: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)
För att uppnå högsta betyg krävs en balans mellan korrekt fakta och djup analys i de resonerande frågorna.