Lektion. Gy. Människors miljöer – Ekosystemtjänster och deras betydelse

Lektionsplanering: Ekosystemtjänster och deras betydelse

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Människors miljöer

Tema: Ekosystemtjänster och deras betydelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om betydelsen av ekosystem och ekosystemtjänster för människor och samhällen. Eleverna ska undersöka hur ekosystemtjänster bidrar till mänsklig välfärd och hur människans aktiviteter påverkar dessa tjänster och naturresurser.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för ekosystemens funktion och kan ge exempel på ekosystemtjänster. Eleven diskuterar hur mänskliga aktiviteter påverkar ekosystem och kan dra slutsatser om deras betydelse för livsvillkoren.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till ekosystem och ekosystemtjänster (10 min)

  • Definiera begreppen ekosystem och ekosystemtjänster.
  • Diskutera de olika typerna av ekosystemtjänster: försörjande, reglerande, kulturella och stödjande.
  • Presentera exempel på hur dessa tjänster påverkar människors liv och samhällens funktion.

Genomgång av mänsklig påverkan på ekosystem (15 min)

  • Redogör för hur människans aktiviteter, såsom urbanisering, jordbruk och industri, påverkar ekosystem och deras tjänster.
  • Diskutera begrepp som hållbarhet och hur bevarandeinsatser kan skydda ekosystemtjänster.
  • Låt eleverna ställa frågor för att främja diskussion kring mänsklig påverkan och åtgärder.

Praktisk övning: Analys av lokala ekosystemtjänster (15 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett lokalt ekosystem (exempelvis en skog, sjö eller å).
  • Varje grupp ska undersöka och redovisa vilka ekosystemtjänster som finns i sitt valda område och hur dessa påverkas av mänskliga aktiviteter.
  • Grupperna presenterar sina analyser och diskussioner.

Avslutande reflektion och utvärdering (10 min)

  • Diskutera vad eleverna har lärt sig om ekosystemtjänster och hur dessa är kopplade till mänskligt liv och hållbarhet.
  • Reflektera över vikten av att bevara ekosystemtjänster för framtida generationer.
  • Sammanfatta lektionen och ge en introduktion till nästa lektion, som kommer att handla om miljöhot och skyddsstrategier.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka ekosystemtjänster anser ni är mest kritiska i ert lokalområde och varför?
  • B. Hur kan vi främja hållbara metoder som skyddar ekosystemtjänster?
  • C. Vilken roll har utbildning i att öka medvetenheten om ekosystemtjänster?

Aktivitet

I nästa lektion kommer eleverna att få genomföra en fältstudie där de observerar och dokumenterar ekosystemtjänster i närmiljön. De ska använda sina observationer för att diskutera hur dessa tjänster kan bevaras och skyddas.

Exit-ticket

  • Vad är en ekosystemtjänst och ge ett exempel? (Svar: En funktion som naturen ger som gynnar människor, såsom pollinering av växter.)
  • Nämn en mänsklig aktivitet som kan påverka ekosystemtjänster negativt. (Svar: Avskogning.)
  • Hur kan vi säkerställa att kommande generationer kan dra nytta av ekosystemtjänster? (Svar: Genom hållbar förvaltning och bevarande.)
  • Vilka insikter har ni fått om sambandet mellan ekosystem och samhälle? (Svar: Reflektioner om hur ekosystem påverkar våra liv.)
  • Vad var mest intressant i dagens lektion? (Svar: En personlig insikt baserat på upplevelsen.)

Modern Tillbaka-knapp