Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Avhjälpande och förebyggande underhåll
Tema: Underhållsteknik och verktyg
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen bör behandla olika underhållstekniker och verktyg som används i avhjälpande och förebyggande underhåll. Detta omfattar både mekaniska och elektroniska verktyg, underhållsmetoder samt hur man gör korrekt användning och vård av dessa verktyg för att säkerställa effektivitet och säkerhet i arbetet. Därtill ska eleverna få kunskap om ergonomiskt och hållbart arbete.
Kunskapskrav
Eleven redogör utförligt för vanliga verktyg och tekniker som används inom underhåll, samt visar förståelse för tillämpningen av dessa vid olika arbetsuppgifter. Eleven ska även kunna presentera och motivera val av verktyg samt beskriva varför dessa val är viktiga för arbetsprocessens kvalitet och säkerhet.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till underhållsteknik (10 min)
- Definiera vad underhållsteknik innebär och dess betydelse i avhjälpande och förebyggande underhåll.
- Ge exempel på vanliga verktyg som används inom underhåll (t.ex. skruvmejslar, multimeter, smörjverktyg).
- Diskutera skillnaderna mellan olika verktyg och när de är lämpliga att använda.
- Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av att använda verktyg i olika situationer.
Verktygens användning och säkerhet (15 min)
- Gå igenom säkerhetsregler för användning av specifika verktyg och maskiner.
- Diskutera risker med felaktig användning och hur man kan minimera dessa.
- Gör en demonstration av hur man korrekt använder ett par utvalda verktyg.
- Ge eleverna möjlighet att ställa frågor kring säkerhetsföreskrifter och bästa praxis.
Praktisk övning: Verktygsarbete och underhåll (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och tilldela dem en uppgift som involverar att använda olika verktyg för att genomföra en enkel underhållsuppgift.
- Varje grupp ska välja rätt verktyg för att genomföra sin uppgift och motivera sitt val.
- Observera och ge feedback under övningen för att säkerställa korrekt användning av verktyg och tekniker.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens huvudpunkter: vikten av rätt verktyg och tekniker, samt säkerhet vid underhållsarbete.
- Diskutera med eleverna om hur de ser på användningen av verktyg och vilken betydelse de anser att de har för deras framtida arbete.
- Avsluta med en reflektion om hur man kan fortlöpande förbättra sina kunskaper om olika verktyg och tekniker.
Diskussionsfrågor
- A. Vilka är de vanligaste verktygen ni använder, och vilka är deras specifika användningsområden?
- B. Hur skulle ni värdera säkerheten i ert arbete med verktygen, och vad kan man göra för att öka säkerheten?
- C. Vilka andra färdigheter anser ni är viktiga för att effektivt kunna använda olika verktyg i framtiden?
Aktivitet
Eleverna ska i grupper diskutera och skapa en “verktygsguide” för de vanligaste verktygen de har lärt sig om under lektionen. Guiden ska innehålla syfte, användningsområde, säkerhetsåtgärder och eventuella underhållsåtgärder för varje verktyg. Varje grupp ska sedan presentera sin guide för klassen. Aktiviteten syftar till att förstärka och befästa kunskapen om verktyg och deras säkerhet.
Exit-ticket
- Vad är en av de viktigaste säkerhetsreglerna som gäller för verktygsanvändning?