Prov. Gy. Akut omhändertagande – Första hjälpen och hantering av skador

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Akut omhändertagande

Tema: Första hjälpen och hantering av skador

Syfte

Syftet med detta prov är att utvärdera elevernas kunskaper och färdigheter inom första hjälpen samt deras förmåga att hantera olika akuta situationer, inklusive identifiering av skador och korrekt åtgärd.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla grunderna i första hjälpen, inklusive åtgärder vid vanliga skador och nödsituationer, såsom blödningar, frakturer och brännskador. Betydelsen av att ge första hjälpen på rätt sätt och hur man kan agera effektivt och lugnt i akuta situationer kommer att fokuseras. Eleverna bör också genomföra praktiska övningar för att tillämpa sina kunskaper.

Kunskapskrav

Eleven redogör för åtgärder vid vanliga skador och nödsituationer, identifierar tecken på skada, och väljer lämpliga första hjälpen-åtgärder. Vidare ska eleven demonstrera förmåga att hantera nödsituationer och dokumentera förändringar i patientens tillstånd.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en av de första åtgärderna vid blödning?

  • A) Att låta blödningen fortgå
  • B) Att höja benet
  • C) Att trycka direkt på såret
  • D) Att sätta på ett plaster

2. Vilken typ av skada innebär en bristning av huden och eventuell underliggande vävnad?

  • A) Brännskada
  • B) Cut
  • C) Fraktur
  • D) Kontusion

3. Vad är den korrekt reaktionen om någon har en fraktur?

  • A) Att förflytta personen
  • B) Att stabilisera skadestället och söka hjälp
  • C) Att ge mat och dryck
  • D) Att massera den skadade delen

4. Vilket av följande verktyg är viktigt att ha i en första hjälpen-kit?

  • A) Spik
  • B) Plåster
  • C) Slev
  • D) Pensel

5. Hur ska man agera vid brännskador?

  • A) Att skölja med kallt vatten
  • B) Att sätta på smör
  • C) Att täcka med plast
  • D) Att skrubba området

6. Vilken av följande åtgärder är viktigast när man ser en person med medvetslöshet?

  • A) Att ge dem något att dricka
  • B) Att kontrollera andning och puls
  • C) Att väcka dem
  • D) Att lämna dem ensamma

7. Vid vilka omständigheter är det lämpligt att använda hjärt- och lungräddning (HLR)?

  • A) Vid blödning
  • B) Vid hjärtstillestånd
  • C) Vid benfraktur
  • D) Vid sårskada

8. Vad är en viktig åtgärd vid stop av blödning?

  • A) Att ge något att äta
  • B) Att trycka på såret
  • C) Att massera området
  • D) Att spraya kallt vatten på såret

9. Vilket av följande alternativ beskriver en kontusion?

  • A) Blåmärke
  • B) Brännskada
  • C) Skärsår
  • D) Fraktur

10. Om en person har en allvarlig brännskada, vilken åtgärd är mest lämplig?

  • A) Att spruta vatten på området
  • B) Att täcka området med en ren och fuktig trasa
  • C) Att gnida in salva
  • D) Att placera is på brännskadan

11. Vad är syftet med att dokumentera en skada?

  • A) För att glömma det
  • B) För att ge en tydlig rapport
  • C) För att skämme personen
  • D) För att informera om det inte är viktigt

12. Vad ska du göra om du misstänker att någon har fått en nackskada?

  • A) Låta dem röra sig
  • B) Stabilisera deras nacke och söka hjälp
  • C) Kalla på ett mobiltelefon
  • D) Ge dem något att dricka

13. Vilka är de första tre stegen du skulle ta i en nödsituation?

  • A) Bedöma situationen, säkerställa säkerhet, kalla på hjälp
  • B) Kontrollera din telefon
  • C) Skrika på hjälp
  • D) Lämna personen ensam

14. Vad ska man göra om en person är medvetslös men andas?

  • A) Lämna dem ensamma
  • B) Lägga dem i stabilt sidoläge
  • C) Ge dem vatten
  • D) Skaka dem för att väcka dem

15. Vilket av följande är en viktig åtgärd vid sårskador?

  • A) Fritera såret
  • B) Rengöra och skydda såret
  • C) Sätta på smink kring såret
  • D) Ignorera det

Resonerande frågor

1. Varför är det viktigt att agera snabbt vid skador?

Syftet med denna fråga är att få eleverna att reflektera över tidens betydelse vid skada och dess påverkan på resultatet.

2. Hur kan man förbereda sig för att hantera en nödsituation?

Frågan syftar till att utforska elevernas tankar kring beredskap och preventiva åtgärder.

3. Vilka etiska överväganden tycker ni är viktiga när man assisterar skadade personer?

Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera etiska dilemman och ansvar i samband med första hjälpen.

4. Ge exempel på material som en första hjälpen-kit bör innehålla. Hur skulle dessa verktyg vara användbara?

Genom denna fråga kan eleverna visa på sin förståelse av praktiska verktyg och deras användnytta.

5. Vilka känslomässiga reaktioner kan du förvänta dig i en nödsituation och hur kan du hantera dem?

Denna fråga uppmuntrar diskussion om emotionellt stöd och mental beredskap.

6. Hur kan utbildning i första hjälpen påverka samhället positivt?

Frågan ger möjlighet att diskutera bredare perspektiv på hur kunskaper sprider sig i samhället.

7. Vilken roll spelar kommunikation i en nödsituation?

Detta ger en prövning på elevernas insikter kring samarbete och tydlighet i konfrontationer.

8. Hur skulle du kunna använda dina kunskaper i första hjälpen i ditt dagliga liv?

Frågan syftar till att knyta samman teori och praktik samt uppmuntra till reflektion.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs minst 12 poäng (därav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (därav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp