En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Brand och räddning – Brandrisker och förebyggande åtgärder

Lektionsplanering: Brand och räddning

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Brand och räddning

Tema: Brandrisker och förebyggande åtgärder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla viktiga aspekter av brandförebyggande arbete, inklusive identifiering av brandrisker, brandskydd och hantering av brandfarliga material. Fokus ligger också på lagar och regler kring brandsäkerhet samt praktiska metoder för att förebygga och hantera bränder.

Kunskapskrav

Eleven redogör utförligt och nyanserat för brandrisker och förebyggande åtgärder som kan vidtas för att minimera risken för brand. Eleven ska även demonstrera kunskap om brandskydd och hur man genomför en säkerhetskontroll i en arbetsmiljö.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till brandrisker (10 min)

  • Definiera vad som menas med brandrisk och varför det är viktigt att identifiera dessa.
  • Diskutera vanliga brandrisker i olika miljöer, såsom hemmet, skolor och arbetsplatser.
  • Ge exempel på hur bränder kan uppstå och konsekvenserna av dessa.

Förebyggande åtgärder (15 min)

  • Gå igenom olika typer av brandrisker och deras förebyggande åtgärder, såsom korrekt lagring av brandfarliga material, installation av brandvarnare och regelbundna brandinspektioner.
  • Diskutera betydelsen av att ha en brandplan och hur man ska förbereda sig.

Praktisk övning: Riskbedömning (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem ett case-upplägg där de måste identifiera risker och föreslå säkerhetsåtgärder för en hypotetisk byggnad.
  • Eleverna ska dokumentera sina bedömningar och åtgärder.
  • Låt grupperna presentera sina upptäckter och diskutera de valda åtgärderna.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter om brandrisker och förebyggande åtgärder.
  • Diskutera hur effektivt arbete med brandrisker kan förebygga olyckor och säkerhetsincidenter.
  • Ställ frågor till eleverna kring vad de har lärt sig och hur de kan tillämpa detta i sina liv.

Diskussionsfrågor

  1. Vilka brandrisker känner ni till och hur kan de hanteras?
  2. Hur kan man öka medvetenheten om brandsäkerhet bland kollegor och vänner?
  3. Vilka steg bör man ta i en nödsituation när man upptäcker en brand?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en brandriskbedömning för en hypotetisk plats. De ska inkludera möjliga risker, aktuella förebyggande åtgärder, och hur de skulle reagera i ett brandfall. Varje grupp får presentera sina resultat för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är en vanlig orsak till bränder?
  • Nämn en viktig åtgärd för att förebygga bränder.
  • Vad är syftet med att utföra en brandriskbedömning?
  • Hur viktig är det att träna på evakueringar?
  • Vad bör man alltid ha med vid en evakuering?

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats (max 500 ord) om en brandrisk de identifierat och föreslå åtgärder för att förhindra och hantera den.

Citat

“En god förberedelse är grunden till att hantera en kris.” – Unknown.


×