Prov. Gy. Gerontologi och geriatrik – Äldres hälsa och livskvalitet


Prov: Äldres hälsa och livskvalitet

Prov: Äldres hälsa och livskvalitet

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Gerontologi och geriatrik

Tema: Äldres hälsa och livskvalitet

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av åldrandeprocessen och dess påverkan på hälsa och livskvalitet för äldre människor. Provets fokus ligger på att uppnå en djupare insikt i de sociala och kulturella aspekterna av åldrande, samt att belysa relevanta omsorgsmodeller.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla åldrandeprocessen och hur den påverkar individens hälsa och livssituation. Eleverna ska få insikt i vanliga åldersrelaterade sjukdomstillstånd och hur dessa påverkar livskvalitet. Fokuset ligger också på omsorgs- och vårdinsatser samt sociala, kulturella och ekonomiska faktorer som påverkar äldre människors livsvillkor.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för åldrandets process och dess påverkan på hälsa och livskvalitet hos äldre. Eleven förstår och kan diskutera de sociala och kulturella aspekterna av åldrande samt relevanta omsorgsmodeller.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande sjukdomar är en vanlig åldersrelaterad sjukdom?
    A. Diabetes
    B. **Artros**
    C. Astma
    D. Förkylning
  2. Vad är en av de mest påtagliga faktorerna för att förbättra livskvaliteten hos äldre?
    A. Ökad medicinering
    B. **Social interaktion**
    C. Minska fysisk aktivitet
    D. Ensamhet
  3. Vilket av följande påståenden stämmer bäst om demens?
    A. Det finns ett botemedel
    B. **Det är en sjukdom som påverkar minnet**
    C. Det drabbar endast äldre män
    D. Det påverkar alltid kroppens fysiska hälsa
  4. Vilka faktorer kan påverka en äldre persons livssituation?
    A. Enbart medicinska faktorer
    B. **Sociokulturella och ekonomiska faktorer**
    C. Endast fysisk hälsa
    D. Ingen påverkan alls
  5. Vilken typ av vård fokuserar på individens behov?
    A. Traditionell vård
    B. **Personcentrerad vård**
    C. Akutvård
    D. Institutionell vård
  6. Vad innebär livskvalitet för äldre?
    A. Att inte ha några sjukdomar
    B. **Att ha goda relationer och tillgänglighet**
    C. Att bo ensamt
    D. Att vara oberoende av hjälp
  7. Hur många procent av befolkningen förväntas vara över 65 år år 2050 enligt demografi?
    A. 10%
    B. **20%**
    C. 30%
    D. 5%
  8. Vilken av följande faktorer bidrar inte till livskvalitet?
    A. Hälsoproblem
    B. **Låg utbildning**
    C. Sociala relationer
    D. Fysisk aktivitet
  9. Vad är en positiv effekt av social delaktighet för äldre?
    A. Minskar interaktionen
    B. Ökar hälsoproblem
    C. **Höjer livskvalitet**
    D. Minskar självständighet
  10. Vad kännetecknar åldrande i samhället?
    A. **Demografisk förändring**
    B. Minskad livslängd
    C. Ingen förändring
    D. Ökad arbetslöshet
  11. Vad bör man göra för att förbättra livskvaliteten för äldre?
    A. Isolera dem
    B. **Skapa fler sociala aktiviteter**
    C. Minimera vårdinsatser
    D. Fokusera enbart på medicinsk behandling
  12. Vilken typ av livssituation är skadlig för äldre?
    A. Aktiv livsstil
    B. **Social isolering**
    C. God hälsa
    D. Stödjande familj
  13. Vilken av följande åtgärder kan förbättra äldre personers tillgång till vård?
    A. Miniskära budgets
    B. **Öka resurser till hemtjänst**
    C. Försämra vårdkvalitet
    D. Minska utbildning för personal
  14. Vad beskriver bäst termen geriatrik?
    A. Behandling av barn
    B. **Medicinsk vård för äldre**
    C. Allmän sjukvård
    D. Akutvård för unga
  15. Vad är en viktig aspekt av äldreomsorg?
    A. Rutinmässig medicinering
    B. **Individanpassad vård**
    C. Slentrianmässig behandling
    D. Massvård

Resonerande frågor

  1. Diskutera hur social interaktion påverkar livskvaliteten för äldre. Beskriv specifika exempel och tänk på både positiva och negativa effekter. Syftet är att förstå betydelsen av sociala relationer för äldre.
  2. Vilka faktorer anser du har störst betydelse för att förbättra äldre personers livskvalitet? Motivera ditt svar med olika perspektiv som kan inkludera sociala, kulturella och ekonomiska aspekter. Frågan ger möjlighet att diskutera flera infallsvinklar på livskvalitetsfrågan.
  3. Hur kan samhället förändras för att bättre stödja äldre? Diskutera både politiska och samhälleliga åtgärder. Syftet är att stimulera tänkande kring samhällsförändringar angående äldre.
  4. Idag ser vi olika vårdmodeller för äldre. Vilka tycker du är mest effektiva och varför? Ge exempel på framgångsrika modeller här och utomlands. Frågan ger utrymme för en djupare analys av vårdmodeller.
  5. Reflektera över hur kulturella normer påverkar äldreomsorgen i vårt samhälle. Vilka förändringar anser du behövs? Detta ger utrymme för kritiskt tänkande kring kulturella aspekter.
  6. Vilken roll spelar teknologi för äldres livskvalitet? Diskutera både fördelar och nackdelar med teknologiska lösningar. Den här frågan ger möjlighet att analysera framtida lösningar inom äldreomsorg.
  7. Vad är de största utmaningarna inom geriatrik idag? Beskriv hur dessa utmaningar kan hanteras. Denna fråga uppmanar till en reflektion över aktuella problem och möjliga lösningar.
  8. Vad kan unga generationer lära sig av äldre? Diskutera vad ett intergenerationalt samarbete kan innebära för både äldre och unga. Syftet med denna fråga är att öka förståelsen för samverkan mellan generationer.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs totalt 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp