Lektion. Gy. Gerontologi och geriatrik – Avancerad geriatrik: Sjukdomar och vårdstrategier

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Kurs: Gerontologi och geriatrik

Tema: Avancerad geriatrik: Sjukdomar och vårdstrategier

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll: Undervisningen ska fokusera på vanliga sjukdomar som drabbar äldre och hur dessa påverkar deras hälsa och livssituation. Eleverna ska förstå viktiga vårdstrategier och behandlingsalternativ som kan stödja äldre patienter, samt hur man kan arbeta personcentrerat inom geriatrik.

Kunskapskrav: Eleven redogör för vanliga åldersrelaterade sjukdomar och deras påverkan på individens hälsa. Vidare ska eleven diskutera relevanta vårdstrategier och hur dessa kan implementeras i praktiken.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till vanlig sjukdomar hos äldre

(10 min)

  • Definiera vanliga åldersrelaterade sjukdomar som demens, osteoporos, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.
  • Diskutera hur dessa sjukdomar påverkar livskvalitet och funktionsförmåga.
  • Presentera statistik och fakta som visar den demografiska förändringen med ett växande antal äldre.
  • Ställ frågor till eleverna om deras tankar kring äldres hälsa och hur samhället kan stödja dem.

Vårdstrategier och behandling

(15 min)

  • Presentera hälso- och vårdstrategier för att hantera vanliga sjukdomar.
  • Diskutera vikten av personcentrerad vård och dess metodik.
  • Ge exempel på framgångsrika vårdstrategier och behandlingsalternativ för äldre.
  • Diskutera hur tvärvetenskapligt samarbete kan förbättra vårdresultat för äldre.

Gruppdiskussioner om vårdåtgärder

(15 min)

  • Dela in eleverna i smågrupper och ge dem olika sjukdomar att diskutera.
  • Gruppdiskussionen ska fokusera på relevanta vårdåtgärder och hur dessa kan genomföras i vårdmiljöer.
  • Gruppen ska sammanfatta sina diskussioner och presentera insikter för klassen.

Reflektionsövning

(10 min)

  • Sammanfatta dagen och låt eleverna reflektera över vad de lärt sig om sjukdomar och vårdstrategier inom geriatrik.
  • Ställ frågor för kritiskt tänkande: “Hur kan vi förbättra vården för äldre?”
  • Diskutera vikten av att förstå individens bakgrund och behov i vårdprocessen.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka vanliga sjukdomar anser ni är mest relevanta för äldre, och varför?
  • B. Hur bör vårdpersonal arbeta med personcentrerad vård i praktiken?
  • C. Vad ser ni som de största utmaningarna för att ge effektiv vård till äldre?

Aktivitet

Eleverna ska i grupper designa ett vårdprogram för en äldre person med en specifik sjukdom. Programmet ska inkludera behandlingsmetoder, stödåtgärder och hur man kan främja livskvaliteten. Presentationen av programmet genomförs för klassen.

Exit-ticket

  • Vad är några vanliga åldersrelaterade sjukdomar och hur påverkar de äldre? Svar: (Öppna svar baserat på elevernas reflektioner).
  • Vilka vårdstrategier anser ni är mest effektiva för äldre? Svar: (Öppna svar baserat på elevernas reflektioner).
  • Hur kan man arbeta personcentrerat inom geriatrik? Svar: (Öppna svar baserat på elevernas reflektioner).
  • Vilka resurser behövs för att stödja äldre med sjukdomar? Svar: (Öppna svar baserat på elevernas reflektioner).
  • Vad tycker du är den största insikten från dagens lektion? Svar: (Öppna svar baserat på elevernas reflektioner).

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en uppsats (2–3 sidor) om en specifik åldersrelaterad sjukdom, dess påverkan på äldre och relevant vårdstrategi. Uppsatsen ska inkludera aktuella forskningsrön och diskutera hur vården kan förbättras. *Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.*

Citat

*”Äldres hälsa är inte bara en medicinsk fråga utan en livskvalitfråga.”* – Okänd

Nästa lektion

Förslag på tema för nästa lektion: “Äldres rättigheter och lagar inom geriatrik” Den föreslagna lektionen syftar till att ge insikter i lagstiftning och rättigheter kopplade till äldreomsorgen och hur dessa påverkar vården. *Skriv “Nästa” så tar jag fram nästa lektion åt dig.*


Modern Tillbaka-knapp